Programplaner og emneplaner - Student
VEIBI1000 Kartlegging av barnets ferdigheter og behov Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment of the Child's Skills and Needs
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose med individuelle forskjeller i ferdighetsnivå og behov. Felles for denne gruppen er at de har utfordringer knyttet til læring av sentrale ferdigheter, og har behov for en individuell tilrettelagt opplæring. For å tilrettelegge best mulig for barnet, er det avgjørende å kjenne til hvilke utfordringer barna kan ha. Kartlegging av barnets ferdigheter og behov danner grunnlaget for relevante og individuelt tilpassede mål for opplæringen basert på Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI). Samtidig er det viktig å være bevisst egne profesjonelle ferdigheter i møte med barnet og hens nærpersoner.
Dette emnet forbereder studenten på å gjennomføre kartlegging ved bruk av standardiserte kartleggingsverktøy. Målet er å identifisere barnets individuelle behov og sikre et godt grunnlag for målrettet og effektiv opplæring.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive kjennetegn og vanlige tilleggsvansker ved ASF og andre utviklingsforstyrrelser
- kjenner til barns normalutvikling
- kan beskrive rettigheter som barn med særlige behov har
- kan beskrive kunnskapsgrunnlaget for tiltak og behandling
- kan beskrive de mest brukte standardiserte kartleggingsverktøyene
- kan beskrive ulike prosedyrer for preferansekartlegging
- kan beskrive hva funksjonell kartlegging er, og hvordan det kan utføres
Ferdigheter
Studenten kan
- hjelpe til med gjennomføring av kartlegging av ferdigheter ved bruk av standardiserte kartleggingsverktøy
- utføre preferansekartlegging
- utføre en funksjonell kartlegging av utfordrende atferd
- tilrettelegge for samarbeid med aktuelle parter
- diskutere og reflektere over relevante etiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive mål i henhold til resultater av kartlegging
- involvere barnet og nærpersoner i utforming av målvalg
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av selvstudier (pensum og digitale moduler) og
praktiske øvelser i digitale grupperom underveis i webinar.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 1 individuell, skriftlig innlevering, maksimalt 1000 ord
- Deltakelse på 3 webinarer
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig høring, ca. 20 minutter
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.
-
Emneoverlapp
Ingen