EPN

VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Transformation and Leadership
Studieprogram
Digital transformasjon og ledelse
Digital transformasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et ekspotensielt mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. I tillegg behandles viktige spørsmål rundt eierskap til data, kode og algoritmer, samt sikkerhet og rettigheter. Emnet dekker også teori knyttet til nettverksøkonomi, digitale økosystemer og drivere i digitale markeder. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag, og inkluderer fagpersoner fra ledelsesfag i tillegg til teknologifag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap knyttet til sentrale begreper og teknologier innen digitalisering
  • kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid
  • ha avansert kunnskap om nettverks- og plattformøkonomi
  • ha inngående kunnskap om designtenkning
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner
  • anvende innsikt knyttet til digitalisering for utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess
  • kunne analysere betydningen av eierskap til data, kode og algoritmer samt sikkerhet og personvern for å lykkes med digitalisering

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappe. Det er 3 individuelle arbeidskrav i mappen:

(1) Leveransebeskrivelse/målbilde for et selvvalgt digitaliseringsprosjekt. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.

(2) Analyser av nåsituasjon i digitaliseringsprosjektet. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.

(3) Handlingsplan for gjennomføring/videreutvikling av digitaliseringsprosjektet. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at krav til mappevurdering kan gjennomføres. Dersom èn eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave.

Oppgaven innbefatter arbeid med et digitalt endringsprosjekt som består av målbilde, analyser og handlingsplan/ gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig prosjektbeskrivelse for et digitaliseringsprosjekt. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori. 

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 5000 ord (+- 10 %) (3500-4000 ord til oppgave og 1000-1500 ord til teorirefleksjon).

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er ledere/mellomledere i offentlig og privat sektor.

 

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller lignende.