EPN-V2

UTVB3901 Hospitering i utviklingsindustrien - med bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Internship in the Development Enterprise
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere operasjonssykepleierens funksjon og ansvar for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • kan kritisk vurdere infeksjons- og skadeforebyggende arbeid
  • kan drøfte kirurgisk undersøkelse og behandling, kirurgiske instrumenter, deres bruksområder og sterilforsyningskjeden
  • kan kritisk vurdere klargjøring, bruk og risikomomenter ved relevant medisinsk utstyr og teknologi i behandling, undersøkelse og overvåkning av pasienten
  • kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger, og utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag, og ivareta pasientens psykososiale behov ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • kan gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • kan ivareta pasientsikkerheten ved risikofylte overganger
  • kan gjennomføre systematiske kliniske vurderinger av den elektive og akutt og eller kritiske syke operasjonspasienten og anvende relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn på manglende dekning av grunnleggende behov
  • kan med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende, identifisere og analysere risikofaktorer relatert til pasient og inngrep, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner
  • kan observere, gjøre kliniske vurderinger og iverksette relevante smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst, inkludert aseptisk arbeidsmetode og infeksjonskontroll kan identifisere akutte situasjoner
  • kan kontrollere, klargjøre og anvende relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
  • kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon
  • kan bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring av operasjonspasienten og forebygging av skade relatert til leiringen
  • kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • kan ivareta pasientens personvern og sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan anvende digital kompetanse, bistå i utvikling, implementering og bruk av egnet teknologi på individ- og samfunnsnivå
  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for utøvelse og dokumentasjon av operasjonssykepleie
  • kan anvende pedagogisk prinsipper i undervisning og veiledning av studenter og kolleger
  • kan evaluere, kvalitetssikre og dokumentere eget arbeid
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, ledelse, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse og bidrar til å ivareta pasientsikkerheten i operasjonssykepleie
  • kan analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse, akutte og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan kommunisere, og stimulere til å samhandle tverrprofesjonelt i komplekse pasientsituasjoner i et høyteknologisk miljø
  • kan bidra til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og delta aktivt for å bearbeide egne og kollegers opplevelser og reaksjoner i forbindelse med arbeidet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede, både i den sterilt utøvende og koordinerende og kjenner andre profesjoners kompetanse og identifisere når det er behov for deres kompetanse

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

None

Innhold

Ved siden av å dele utvalgte teorier med det teoribaserte emnet i sjette semester av bachelorstudiet (UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring), fokuserer dette emnet på de temaer som inngår i UTVB3130 Recent Trends in Development Assistance og UTVB3002 Introduction to the Development Enterprise i femte semester, med ytterligere fordypning

  • Hovedtrekk i den globale utviklingsindustrien
  • Norsk utviklingspolitikk i historisk og sammenlignende perspektiv
  • Nye tema, aktører, arbeidsmåter og partnerskap
  • Representasjon og selvpresentasjon i utviklingsindustrien

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:  

  • Utvikling av et fysisk objekt gjennom digital produksjon 
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord) 
  • En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord) 

Eksamensresultatet kan påklages. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

1. Portfolio (counts 50%). The portfolio consists of:

  • 2 individual reports (word limit 1000-2000) based on relevant fluid mechanics problems.

2. 3 hour written exam under supervision (50%).

The exam results can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed

Vurdering og eksamen

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the “Health Science Research Programme, 60 ECTS”, by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Hjelpemidler ved eksamen

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the “Health Science Research Programme, 60 ECTS”, by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Vurderingsuttrykk

Bacheloroppgaven gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor.