EPN-V2

UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Development Studies
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Utviklingsstudier årsstudium
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:

1. I emnet inngår en nordisk samarbeidsmodul med to dager obligatorisk oppmøte. Studenter som ikke får deltatt i modulen får et skriftlig arbeidskrav som kompensasjon for oppmøte.

2. Obligatorisk deltagelse i INTERACT - Inter 1300: 2 dager

3. Innlevering av individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminarene. Ved fravær og manglende innlevering av logg gis det anledning til skriftlig kompensatorisk oppgave.

Les mer om INTERACT og Inter-emnet her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Forkunnskapskrav

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kulturmangfold, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
  • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet, herunder bærekraftig utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om utviklingsstudiers teorihistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold i fattige land
  • har et grunnleggende begrepsapparat for å studere konkrete land/områder i Sør

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirker samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
  • kan beskrive utvalgte samfunnsprosesser som skaper, vedlikeholder og begrenser fattigdom

Innhold

Emnet gir en helhetlig innføring i politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle forhold i det globale Sør, samt forholdet mellom det globale Nord og Sør, organisert på følgende måte:

  • Utviklingsteori: Her gjennomgås de viktigste teoriskolene innen utviklingsstudier, herunder modernisering, strukturalisme/avhengighet, ny-liberalisme, utviklingssosiologi samt post-kolonialisme/post-utvikling med vekt på deres utviklingsforståelse og forklaring av fattigdomsproblemer.
  • Befolkning, miljø og levekår: Her behandles sammenhengen mellom fattigdomsproblemer og sosial organisering og maktforhold som bestemmer tilgang til naturressurser, miljø, bosettingsmønster og helse.
  • Kultur og samfunn: Kultur kan forstås som levemåte og tenkemåte. Det skaper identitet og trygghet, men er også ofte sammenvevd med skeive maktforhold og ulikhet. Her behandles blant annet kjønnsforhold, etnisitet, religion, medier og utdanning ut fra en slik forståelse.
  • Globalisering og utvikling: Her behandles utviklingslands integrasjon i handel, finans og globale produksjonsnettverk med vekt på virkning for økonomisk vekst og fordeling i land i Sør, og mellom Nord og Sør.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Marianne Rugkåsa og Pernille Skotte

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan formidler et budskap ved hjelp av digitale bilder. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer fotografier til bruk i digitale presentasjoner. Adobe Photoshop er et sentralt verktøy når bilder skal forbedres, behandles og klargjøres for publisering.