EPN-V2

TRAF6000 Trafikkopplæring i skolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Driving Training in Public Schools
Studieprogram
Trafikkopplæring i skolen
Trafikkopplæring i skolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid og seminarer. I undervisningen benyttes studentaktive læringsformer og digitale verktøy som fremmer kommunikasjon og engasjement.

Studentene jobber i grupper der de bruker relevant pensum til å diskutere ulike situasjoner fra apotekhverdagen, og som knyttes opp til tema fra forelesningene. I tillegg skal gruppene samarbeide om en prosjektoppgave.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid, samt seminar med muntlig fremlegg
  • Fremlegg av prosjektoppgave innen kommunikasjon
  • Deltakelse på apotekbesøk (én dag)

Læringsutbytte

Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i trafikk med hovedvekt på mennesket i trafikken, risiko og trafikksikkerhet i henhold til Kunnskapsløftet. Den nye læreplanen i valgfaget er bydt opp rundt følgende kjerneelementer i faget: 1 Samhandling i trafikken, 2. Ansvar og risikoforståelse, og 3. Folkehelse og miljø. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg med tanke på å oppdage sammenhengene mellom spesifikk trafikal atferd og trafikksikkerhet vil være sentralt i studiet. Kompetansen om ungdommers vilje og evne til å forstå risiko, ta trygge valg og følge trafikkregler vil stå sentralt. Mange skoler tilbyr trafikalt grunnkurs som en integrert del av faget. Studiet vil vektlegge hvordan undervisningen kan legges opp slik at elementer fra læreplanen med trafikkalt grunnkurs gjennomsyrer opplæringen. Målet er å utdanne lærere som kan lede arbeidet med å sette elevene i stand til å ta mer bevisste valg i trafikken, basert på kunnskap og erfaring.

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for læreplanen for valgfaget trafikk, tverrfaglige temaer og kjerneelementene i faget, inkludert inngående kunnskap om det Trafikale grunnkurset
  • ha en oversikt over aktuelle deler av vegtrafikklovgivningen
  • kjenne til hovedtrekkene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og hvordan trafikksikkerhetsarbeidet organiseres
  • gjengi hovedtrekk i ulykkesbildet hvor barn og ungdom er involvert og kunne beskrive viktige forebyggende tiltak
  • ha kunnskap om ungdom og risikoforståelse
  • ha kunnskap om hvordan gode undervisningsopplegg kan utvikles og brukes i undervisningen
  • ha oversikt over fagstoff som er relevant i arbeidet med faget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • lage en lokal læreplan for undervisning i valgfaget trafikk og Trafikalt grunnkurs
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning innen fagområdet trafikk
  • demonstrere og gjennomføre øvelser i Trafikalt grunnkurs som er i samsvar med læreplanen
  • anvende arbeidsmåter og læringsressurser i undervisningen som er i samsvar med læreplanen i valgfaget trafikk
  • tilrettelegge for samarbeid med lokale aktører, som for eksempel Statens vegvesen, Trygg Trafikk og lokale trafikkskoler
  • Tilrettelegge for samarbeid med foresatte for å bevisstgjøre betydningen av øvelseskjøring og mengdetrening som et viktig trafikksikkerhetstiltak

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ivareta god kommunikasjon med andre innen fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
  • reflektere over sentrale trekk ved mennesket i trafikken; sanseapparat, oppmerksomhet, utviklingstrekk, gruppedynamikk, kjøreprosess og risikoområder i trafikken

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills and general competence).

Knowledge

The candidate:

  • has an extensive understanding of what philosophy of science is
  • has in depth knowledge of philosophy of science applied in sustainability studies
  • has in depth understanding of the normative and structural positions and implications of various ontological and epistemological perspectives in the philosophy of science of sustainability

Skills

The candidate:

  • can integrate philosophy of science in research tasks and reflect on own research project
  • can discuss different ontological and epistemological perspectives in sustainability research
  • can participate in debates on the philosophy of science foundations in their own field and in relation to different research traditions
  • can critically assess research through analysis of discourses, norms, vlaues, concepts, models, and methods

General competence

The candidate:

  • can identify and analyse philosophy of science problems and issues within their own and others’ research
  • can recognize and discuss normativity and values in sustainability studies
  • can identify and discuss the meanings and uses of concepts and definitions relating to sustainability as a discursive field that dictate action and charter directions for change

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Teaching will take the form of lectures and seminar discussions. Concrete examples, preferably from the candidates’ own PhD projects, will be used as a basis for discussing different perspectives and aspects of the course’s content.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse og kunnskap fra praksisfelt og forskning om ulike former for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn
  • har kunnskap om psykologiske konsekvenser av å være utsatt for omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep som barn
  • har kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
  • har kunnskap om hvordan barnevernspedagogen kan bidra til å avdekke og hjelpe barn som har opplevd vold og seksuelle overgrep
  • har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan forstås i lys av ulike teoretiske perspektiver og fagdisipliner

Ferdigheter

Studenten

  • kan henvise til kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep i arbeid med barnevernsfaglige problemstillinger
  • kan reflektere over sammenhenger mellom omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep og kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

Generell kompetansen

Studenten

  • har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
  • kan utveksle synspunkter om hvorfor og på hvilke måter omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep har relevans for barnevernets praksis
  • kan reflektere over egen væremåte i møte med andre

Hjelpemidler ved eksamen

All examination support material is allowed if source reference and quotation technique requirements are applied.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Sensorordning

Prosjekteksamen individuell, varer mens emnet pågår, omfang inntil 2000 ord.

Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, individuell. Eksamensoppgaven deles ut to uker før eksamensinnlevering.