Programplaner og emneplaner - Student
Basic Driving Training in Public Schools Programme description
- Programme name, Norwegian
- Trafikkopplæring i skolen
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 1 semester
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Målgruppen for studiet er ledere, eller ansatte som ønsker å bli ledere, i private, offentlige eller frivillige virksomheter, som ønsker å utvikle og forbedre sin kommunikative og relasjonelle kompetanse som grunnlag for en coachende lederstil. Studiet vil også være relevant for personer som arbeider med internopplæring, omstillingsprosesser, helse, miljø og sikkerhet (HMS) og inkluderende arbeidsliv, som f. eks. personalkonsulenter, kompetanseutviklere eller tillitsvalgte. Det er en fordel for best mulig læringsutbytte at studenten er i arbeid.
Target group
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiet Veiledning & coaching (VEIC eller VCOO), emnene VEIC7100 eller VCOO7100 og VEIC7200 eller VCOO7200, kan søke fritak for hhv emnene CORO7100 og CORO7200.
For å få uttelling i studiepoeng, må deltakerne oppfylle de generelle opptakskravene til studiet. De som ikke oppfyller disse kravene, kan ta studiet som etterutdanning og vil få et kursbevis ved endt studium.
Admission requirements
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har innsikt i grunnleggende teori, metoder, modeller og verktøy innen coaching og relasjonsledelse
- har forståelse for hvordan coachende lederstil kan anvendes på individ-, team- og organisasjonsnivå
- kan redegjøre for hvordan man hjelper medarbeiderne til å utvikle sitt talent og realisere sine mål i samsvar med dagens krav til empowerment (myndiggjøring) og selvledelse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bidra til læring på individ-, team- og organisasjonsnivå gjennom praksisarbeid i studiet
- kan utvikle evne til aktiv lytting, viser åpenhet for andres meninger og følelser, viser omsorg og er i stand til å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.
- viser evne og vilje til å løse oppgaver i fellesskap basert på gjensidig tillit og respekt
Generell kompetanse
Kandidaten
- utviser moralsk og etisk ansvar samt toleranse for menings- og kulturforskjeller
- har evne til å balansere rollen som coachende leder med andre lederroller
- viser evne til egenrefleksjon og individuell utvikling av kompetanse i faget
Learning outcomes
Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på studentenes egenutvikling. Arbeidsformene forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen.
Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:
- Undervisning i form av forelesning, dialog, problembasert læring og pedagogiske verksteder
- Arbeid i grupper
- Gi og motta coaching og veiledning, individuelt og i gruppe
- Individuelt arbeid, litteraturstudier og refleksjoner
- Skriftlige oppgaver i form av logger, prosjektdokumentasjon og refleksjonsnotater
- Bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr i sammenheng med coaching og veiledning
Fagansvarlig gir tilbakemelding og veiledning på studentenes arbeid underveis i studiet.
Content and structure
Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:
1) Personlig og sosial kompetanse
- selvinnsikt og kommunikasjon
- oppmerksomhet på seg selv og andre
- være en god rollemodell
2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer: Samhandling i trafikken
- ansvar og risikoforståelse
- folkehelse og miljø
Andre temaer:
- førstehjelp og tiltak ved ulykke
- barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
- trafikal kompetanse
- vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
- trafikkpsykologi
- kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
- øvelseskjøring og mengdetrening
3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse
- analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
- begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
- refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
- undervisningsplanlegging
1st year of study
1. semester
Teaching and learning methods
Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:
Praksis- og problemorientert: Utgangspunktet i studiet er utfordringer og oppgaver i undervisningen som faglærer i trafikk. Det betyr at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass i studiet. Studenten skal lære gjennom å arbeide med relevante og virkelighetsnære problemer og situasjoner.
Opplevelsesorientering: Studenten skal gjennom øvelser og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.
Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis, vil studentene øke bevisstheten og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.
Studentmedvirkning: Studenten utarbeider mål og planer for egen læring.
Tverrfaglig: Trafikk er et tverrfaglig fagområde. Mange tema kan nyttes i andre undervisningsfag, blant annet matematikk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving og KRLE.
Studiet er organisert ved:
- nettbaserte undervisningsøkter
- fellessamlinger på universitetet
- øvelser og gruppebasert samarbeid på nett og fysisk
- nettbasert samhandling
- individuelt studiearbeid
- observasjoner og refleksjoner i eget arbeid
Work requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i emneplanen.
Assessment
- Godkjent av dekan Dato 27.6-2013
- Redaksjonelle endringer 09.06.2015
- Redaksjonelle endringer 13.05.2017
Other information
Redaksjonelle endringer 01.12.2021