Programplaner og emneplaner - Student
TOSSF1200 Verdenshistorie, globalisering, individ og samfunn. Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Global History, Globalization, the Individual and Society.
- Studieprogram
-
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.
Samfunnsfag 1 for tospråklige lærere inngår som ett av de valgfrie skolefagene i bachelorstudiet Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA).Faget tar sikte på å utvikle kunnskaper om det norske samfunnet og forståelse for utviklingslinjer og relasjoner i så vel norske som internasjonale forhold. Studiet legger stor vekt på de fagdidaktiske utfordringene studentene vil møte i grunnskolen, både gjennom fagdidaktiske problemstillinger knyttet til ulike temaer, gjennom sammenhengene mellom formål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsordning i selve studiet og gjennom praksis i grunnskolen.
Samfunnsfag i grunnopplæring og lærerutdanning omfatter geografi, historie og samfunnskunnskap. Det er en viktig utfordring for samfunnsfag både i lærerutdanningen og i grunnskolen å legge til rette for læringsprosesser som gjør studenter og elever i stand til selv å tilegne seg og formidle samfunnsfaglig forståelse på en kritisk og skapende måte. Reflektert, kritisk og begrunnet holdningsdannelse er derfor en viktig utfordring for samfunnsfag ved siden av kunnskaps- og ferdighetskravene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i emnet definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk i verdenshistorien fra de store elvekulturene fram til i dag
- har kunnskap om europeisk ekspansjon
- har kunnskap om den industrielle revolusjon, årsak og virkninger i et globalt perspektiv
- har kunnskap om sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø i utvalgte regioner
- har kunnskap om migrasjon i et historisk og aktuelt perspektiv
- har kunnskap om sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på alle trinn i grunnskolen, tilpasset ulike grupper elever
- kan tilrettelegge for tospråklig opplæring
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
- kan innhente og bruke statistikk fra SSB og andre sentrale nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- kan gi tospråklig fagopplæring i samfunnsfag, der dette er aktuelt
- har innsikt i barns og unges forståelse av faget
Innhold
Temaer i dette emnet:
Lange linjer og vendepunkter i verdenshistorien, globalisering
- Tidlige sivilisasjoner.
- Ressursgrunnlag og bærekraftig samfunnsutvikling.
- Europeisk ekspansjon: Oppdagelser og erobringer.
- Den industrielle revolusjon.
- Regional fordypning.
- Migrasjon og transnasjonalitet.
Individ og samfunn
- Sosialisering, kulturmøter og identitet.
- Styreformer og beslutningskanaler.
- Makt og påvirkning: massemedienes rolle.
- Politikk og samfunnsinstitusjoner i Norge og internasjonalt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Fire korte individuelle skriftlige oppgaver knyttet til ulike temaer i undervisningen (hver på ca. 500 ord).
- Muntlig presentasjon på fem til ti minutter av gruppearbeid tilknyttet emne Regional fordypning. Det vil bli etablert grupper på tre til fire studenter. Mer detaljerte krav til arbeidet vil bli lagt ut på den digitale læringsplattformen.
- Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva inkludert et faglig innlegg som presenteres muntlig i gruppe på fem til ti minutter. Det vil være et alternativt arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å delta på ekskursjonen.
Vurdering og eksamen
For å få avlegge eksamen i vårsemesteret må alle arbeidskravene fra både høst- og vårsemesteret være godkjent og eksamen fra høstsemesteret være bestått. I tillegg må studenten ha hatt minimum 80 % deltakelse på ordinær undervisning og deltatt på studietur og ekskursjon.
Eksamen i vårsemesteret (15 studiepoeng)
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.
Muntlig eksamen bygger på pensum og på avlagte arbeidskrav fra både emne 1 og emne 2. Det gis to timers forberedelsestid før muntlig eksamen. Faglige notater kan tas med på eksamen. Nærmere retningslinjer for eksamen vil foreligge ved studiestart. Det benyttes ekstern og intern sensor.
Karakterskala
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Pensum i emne 2
Totalt ca. 1000 sider
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
Bruland, K., 1992: Levekår under det industrielle gjennombrudd (20 s.)
Døving, C. A. (2009): Integrering. Teori og empiri. Pax forlag A/S (150 s.)
Feldberg, K., T. Linné-Eriksen (2013). Utvikling . En innføring i utviklingsstudier. (130 s.)
Industrisamfunnet - et nytt produksjonssystem og ny teknologi , 2010-11 HiO (106 s.)
Linné-Eriksen Global historie. Kompendium, HiOA, 2012 (100 s.)
Knutsen, G. W. (2006): Lange linjer i historien. Gyldendal Akademiske forlag (110 s.)
Koritzinsky, T. 2012: Samfunnskunnskap. Fagdidaktisk innføring. (100 s.)
Lund, E. 2011: Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere. (100 s.)
Marks, R., 2007: Den moderne verdens opprinnelse , Pax (100 s.)
Mikkelsen, R. og Sætre, P. 2011: Geografididaktikk for klasserommet (50 s.)