Programplaner og emneplaner - Student
TOSB3300 The Learning and Progress of the Pupil Course description
- Course name in Norwegian
- Elevens læring og utvikling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    IntroductionSentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv. 
- 
    Required preliminary coursesIngen info 
- 
    Learning outcomesEtter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten har kunnskap om - læringsteorier og perspektiver på læring
- elevmangfoldet i skolen
- læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
- tilpasset opplæring i fellesskapet
- kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
- sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
- barn og unges fysiske og psykiske helse
- læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
- hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen
 Ferdigheter Studenten har ferdigheter i - begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
- å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
- å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk
 Generell kompetanse Studenten har generell kompetanse i - å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
- å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver
 
- 
    ContentTema i emne 3 Elevenes læring og utvikling: - Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
- Læring i fellesskapet.
- Oppvekst - nasjonalt og globalt.
- Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
- Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.
 Mangfold og inkludering: - Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
- Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
- Tilpasset og likeverdig opplæring.
- Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
- Barns fysiske og psykiske helse.
 Hjem - skolesamarbeid: - Rammer og lovverk.
- Makt og tillit.
- Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
- Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
- Profesjonsetiske utfordringer.
 Språkdidaktikk: - Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
- Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
- Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.
 
- 
    Teaching and learning methodsIngen info 
- 
    Course requirementsFølgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: - Tilpasset opplæring (TPO): planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget gjennomføres i gruppe for medstudenter. I tillegg leveres et- individuelt didaktisk refleksjonsnotat, omfang| 1000-1250 ord.
- Individuelt didaktisk notat på grunnlag av observasjon av tilpasset opplæring i klasse, omfang 1000-1250 ord. Det skal benyttes pensumlitteratur i notatet og det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen.
- Skole - hjem samarbeid. Intervju med flerspråklige foreldre og utarbeidelse av informasjonsbrev til foreldre på, omfang 1000-1500 ord. Arbeidet utføres individuelt.
- Foreta en avgrenset kartlegging av en elevs skriftlige eller muntlige språkkompetanse. Kartleggingen presenteres muntlig i gruppe, omfang fem til ti minutter.
 Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær. 
- 
    AssessmentAvsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer. Ny/ utsatt eksamen Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentIngen hjelpemidler. 
- 
    Grading scaleDet benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. 
- 
    ExaminersTo interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.