EPN-V2

TOSB3300 Elevens læring og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
The Learning and Progress of the Pupil
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Sentralt i emnet er elevenes lærings- og utviklingsprosesser i et kontekstuelt perspektiv. Særlig vektlegges elevens læring i fellesskapet. Flerspråklige elevers læring og utvikling er et gjennomgående perspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • læringsteorier og perspektiver på læring
  • elevmangfoldet i skolen
  • læring og utvikling i ulike kulturelle og språklige kontekster
  • tilpasset opplæring i fellesskapet
  • kjønn - likestilling og likeverd, identitetsutvikling og roller
  • sosialiseringsfaktorer i barns oppvekst
  • barn og unges fysiske og psykiske helse
  • læreplaner og ulike kartleggingsverktøy for tospråklige elever
  • hvordan barne- og ungdomslitteratur kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • begrunnelser, refleksjon og handling om barns læringsprosesser
  • å planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset opplæring
  • å bruke ulike vurderingsformer i vurderingen av elevers ferdigheter i skriftlig og muntlig språk

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • å reflektere over mangfoldet av familiemønstre og barns oppvekstforhold
  • å reflektere over elevers læring og utvikling knyttet til ulike læringsteoretiske perspektiver

Innhold

Tema i emne 3

Elevenes læring og utvikling:

  • Teoretiske perspektiver på læring og sosialisering.
  • Læring i fellesskapet.
  • Oppvekst - nasjonalt og globalt.
  • Motivasjon, selvoppfatning og identitet.
  • Kjønn - likestilling, identitetsutvikling.

Mangfold og inkludering:

  • Innvandrings- og utdanningspolitiske rammer.
  • Skolen som organisasjon - lokale, nasjonale og globale perspektiver.
  • Tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Spesialundervisning og spesialpedagogisk arbeid.
  • Barns fysiske og psykiske helse.

Hjem - skolesamarbeid:

  • Rammer og lovverk.
  • Makt og tillit.
  • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse.
  • Samarbeid på individ-, klasse- og skolenivå.
  • Profesjonsetiske utfordringer.

Språkdidaktikk:

  • Læreplaner og kartleggingsverktøy for elever med norsk som andrespråk.
  • Vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter.
  • Bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen info

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Tilpasset opplæring (TPO): planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget gjennomføres i gruppe for medstudenter. I tillegg leveres et- individuelt didaktisk refleksjonsnotat, omfang| 1000-1250 ord.
  • Individuelt didaktisk notat på grunnlag av observasjon av tilpasset opplæring i klasse, omfang 1000-1250 ord. Det skal benyttes pensumlitteratur i notatet og det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen.
  • Skole - hjem samarbeid. Intervju med flerspråklige foreldre og utarbeidelse av informasjonsbrev til foreldre på, omfang 1000-1500 ord. Arbeidet utføres individuelt.
  • Foreta en avgrenset kartlegging av en elevs skriftlige eller muntlige språkkompetanse. Kartleggingen presenteres muntlig i gruppe, omfang fem til ti minutter.

Som erstatning for arbeidskrav som knytter seg til veiledet praksis vil det tilbys kompensatoriske oppgaver for studenter som har gyldig fravær.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/ utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

To interne sensorer benyttes. Emnet er underlagt tilsynssensur.