EPN-V2

TOSB1000 Lærerens arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
The Teaching Profession
Studieprogram
Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • lærerprofesjonens mandat og oppgaver
  • klasseledelse
  • didaktisk arbeid
  • flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
  • grunnleggende ferdigheter
  • klasseromsforskning - observasjon og kartlegging

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i

  • å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
  • å lede elevenes læringsprosesser
  • å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling

Generell kompetanse

Studenten har generell kompetanse i

  • å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
  • å vurdere etiske sider ved læreryrket

Innhold

Tema i emne 1

Lærerprofesjonen:

  • Læreres mandat og oppgaver.
  • Lærerens kunnskapsgrunnlag.
  • Den tospråklige læreren.
  • Profesjonsetisk kompetanse.

Lærerarbeid:

  • Læreplanteori og analyse.
  • Læreplanmodeller.
  • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
  • Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
  • Tidlig innsats, overganger.
  • Grunnleggende ferdigheter.

Ledelse av elevenes læringsfellesskap:

  • Klasseledelse.
  • Grupper som læringsfellesskap.
  • Gruppeprosesser og kommunikasjon.
  • Lærersamarbeid.
  • Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen info

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
  • Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
  • Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

Praksisrelaterte arbeidskrav:

  • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
  • Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.

Ny/ utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.