Programplaner og emneplaner - Student
TOSB1000 Lærerens arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Teaching Profession
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.
-
Forkunnskapskrav
Ingen info
-
Læringsutbytte
Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- lærerprofesjonens mandat og oppgaver
- klasseledelse
- didaktisk arbeid
- flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
- grunnleggende ferdigheter
- klasseromsforskning - observasjon og kartlegging
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
- å lede elevenes læringsprosesser
- å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i
- å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
- å vurdere etiske sider ved læreryrket
-
Innhold
Tema i emne 1
Lærerprofesjonen:
- Læreres mandat og oppgaver.
- Lærerens kunnskapsgrunnlag.
- Den tospråklige læreren.
- Profesjonsetisk kompetanse.
Lærerarbeid:
- Læreplanteori og analyse.
- Læreplanmodeller.
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
- Tidlig innsats, overganger.
- Grunnleggende ferdigheter.
Ledelse av elevenes læringsfellesskap:
- Klasseledelse.
- Grupper som læringsfellesskap.
- Gruppeprosesser og kommunikasjon.
- Lærersamarbeid.
- Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen info
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
- Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
- Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.
Praksisrelaterte arbeidskrav:
- Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
- Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.
Ny/ utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.