EPN-V2

TOSB1000 Lærerens arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
The Teaching Profession
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet tar utgangspunkt i lærerprofesjonens mandat og oppgaver. Det legges særlig vekt på den tospråklige lærerens spesifikke profesjonskunnskaper, kompetanse og ferdigheter.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen info

  • Læringsutbytte

    Etter at emnet er gjennomført, har studenten oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • lærerprofesjonens mandat og oppgaver
    • klasseledelse
    • didaktisk arbeid
    • flerspråklige elevers lærings- og utviklingsprosesser
    • grunnleggende ferdigheter
    • klasseromsforskning - observasjon og kartlegging

    Ferdigheter

    Studenten har ferdigheter i

    • å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og læringsarbeid
    • å lede elevenes læringsprosesser
    • å tilrettelegge for flerspråklige elevers læring og utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten har generell kompetanse i

    • å reflektere over lærerrolle og klasseledelse
    • å vurdere etiske sider ved læreryrket
  • Innhold

    Tema i emne 1

    Lærerprofesjonen:

    • Læreres mandat og oppgaver.
    • Lærerens kunnskapsgrunnlag.
    • Den tospråklige læreren.
    • Profesjonsetisk kompetanse.

    Lærerarbeid:

    • Læreplanteori og analyse.
    • Læreplanmodeller.
    • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering.
    • Didaktisk arbeid rettet mot flerspråklige elever.
    • Tidlig innsats, overganger.
    • Grunnleggende ferdigheter.

    Ledelse av elevenes læringsfellesskap:

    • Klasseledelse.
    • Grupper som læringsfellesskap.
    • Gruppeprosesser og kommunikasjon.
    • Lærersamarbeid.
    • Klasseromsforskning - observasjon av lærerarbeid og elevenes læringsfellesskap.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen info

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav (inkludert praksisrelaterte arbeidskrav) må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Intervju med tospråklig lærer med individuelt skriftlig notat på 1000-1500 ord.
    • Intervju av medstudent/er om egen bakgrunns betydning for lærerrollen med påfølgende muntlig teoribasert presentasjon i klasse, omfang fem til ti minutter.
    • Skriftlig presentasjon av et faglig emne med bruk av pensumlitteratur. Det vil knyttes IKT-krav til dette arbeidskravet. Nærmere retningslinjer, se undervisningsplanen. Omfang 1000-1200 ord.

    Praksisrelaterte arbeidskrav:

    • Didaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering i gruppe. Muntlig gruppepresentasjon og skriftlig notat i gruppe, omfang 1000-1200 ord. Pensumlitteratur skal trekkes inn i arbeidet.
    • Lærerens arbeid - den tospråklige læreren - observasjon av klasseledelse og lærerens didaktiske arbeid, praksisnotat på 1000-1200 ord og individuell muntlig presentasjon).
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.