Programplaner og emneplaner - Student
TLK2300 Interpreting, culture and professional collaboration Course description
- Course name in Norwegian
- Tolking, kultur og profesjonssamarbeid
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- tilretteleggelse og begrunnelse av undervisning
- elevers væremåter og behov for tilrettelegging innen gjeldende rammebetingelser
- samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- innhold og former for teamarbeid, gruppearbeid og skoleledelse
- samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnskolen, samt skolens hjelpeapparat og betydningen av ulike elevtiltak
- benytte ulike former for planlegging, gjennomføring, ledelse, veiledning og vurdering av læringsprosesser
- anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og samfunnet for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- reflektere over praksiserfaringer ut fra elevforutsetninger, læringskulturer, læreplaner, rammebetingelser og teoretisk kunnskap
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan drøfte og reflektere over selvforståelse og egenutvikling fra erfaringene som faglærer i et etisk og faglig perspektiv
- kan vurdere læreplanverk, rammebetingelser, elevers væremåter og samspill, planlegging av undervisning, læringsprosesser og sluttprodukter av læreprosesser
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læreprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan diskutere faglig og fagdidaktisk kunnskap både i faglig, prosjektorientert og tverrfaglig sammenheng
Required preliminary courses
Praksisopplæringen organiseres og ledes av undervisningsleder for praksis og teamkoordinator. Faglærere og praksislærere har ansvar for veiledning og vurdering av studentene. Opplæringen er tilknyttet læringsutbytteformuleringene i emneplanen. Studentene skal erfare arbeids- og undervisningsformer knyttet til planlegging, gjennomføring og etterarbeid av læreprosesser i de aktuelle fagområder. Prosessen skal bevege seg fra relevante gruppeerfaringer i første praksisperiode mot mer selvstendig og individuelt ansvar for undervisning i andre praksisperiode. Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring, som følger studenten begge praksisperiodene.
Learning outcomes
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.
Arbeidskrav:
- Innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
- Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe).
- Skriftlig gruppeoppgave knyttet til den andre praksisperioden (1000-1500 ord).
- Gruppeoppgave (2-4 studenter) med muntlig presentasjon. Kunst/teaterformidling.
Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også:
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksisstedene)
Content
Emnet omfatter både kunnskaps-, dannelses- og ferdighetsaspekter. Det legges særlig vekt på
tilegnelse av et faglig begrepsapparat, som innfallsvinkel både til kunnskap om profesjonsutøvelse i dagens flerkulturelle samfunn, til refleksjon rundt tolkens yrkesidentitet og til tilegnelse av konkret yrkesrelevant handlingskompetanse. Emnet består av tre hovedtemaer, som danner basis for samlingene ved OsloMet:
- Sentrale begreper
- Kultur, etnisitet, identitet, status og rolle
- Kultursensitivitet, interkulturell kommunikasjon og mangfoldskompetanse
- Stigmatisering, stereotypier og etnosentrisme
- Profesjonsutøvelse i et mangfoldig samfunn
- Profesjonalisering og profesjonsidentitet
- Religion og migrasjon
- Kjønn og seksualitet
- Minoritetspolitikk og integrering
- Ytringsfrihet
- Tillit
- Diskurs og makt
- Makt, diskurs og språk
- Persepsjon, fordommer og tabuer
- Kompetanse, danning og skjønnsutøvelse
Teaching and learning methods
For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål må:
- alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til «Godkjent»
- alle praksisperioder være vurdert til "Bestått"
Tvil om bestått praksisperiode
Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Det kan ved behov varsles etter denne fristen. Det kan også arrangeres vurderingsmøter om tvil.
Ikke bestått praksisperiode
Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres.
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.
Course requirements
Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene Bestått/Ikke bestått.
Assessment
Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.
Permitted exam materials and equipment
- faglæreren og eleven, knyttet til undervisning og ledelse av læring og til kommunikasjon og samarbeid
- faglæreren og organisasjonen, knyttet til tilpasset opplæring og til vurdering
- faglæreren og samfunnet, knyttet til yrkesrolle og yrkesidentitet og til utviklingsarbeid
Grading scale
Ved avsluttende vurdering brukes "Bestått" eller "Ikke bestått".
Vurderingskriterier
Bestått: Studenten dokumenterer gode kunnskaper og god evne til selvstendig bruk av relevante samfunnsfaglige teorier og begreper, samt viser god forståelse for tolkens yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Studenten viser et godt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmålene.
Ikke bestått: Studenten dokumenterer ikke gode kunnskaper og god evne til selvstendig bruk av relevante samfunnsfaglige teorier og begreper, samt viser liten forståelse for tolkens yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Studenten viser ikke tilstrekkelig refleksjonsnivå med hensyn til læringsmålene.
Examiners
Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Den eksterne sensoren vurderer minimum 20 % av eksamensbesvarelsene sammen med intern sensor. Vurderingene som intern og ekstern sensor gjør sammen skal være retningsgivende for intern sensors videre vurdering, slik at det kommer alle studentene til gode.