Programplaner og emneplaner - Student
TKLIT7200 Digital Competence Course description
- Course name in Norwegian
- Digital kompetanse
- Study programme
-
Interdisciplinary Competence – Literacy in Subjects and Professions
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Required preliminary courses
Emnet deles i to deler:
- Klassikere i samfunnsvitenskapelig tenkning
- Demokrati og demokratiopplæring (samfunnskunnskap er regifaget)
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy for læring og kunnskapsutvikling
- har kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurderingspraksiser
- har kunnskap om kritisk og etisk bruk av digitaliserte kilder
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke digital teknologi og verktøy for innovative læringsaktive metoder
- kan bruke digitale verktøy for nettbasert undervisning og vurdering
- kan bruke digitale skriveverktøy og tekstbehandlingsprogram
- har evne til kritisk og etisk vurdering av kilder
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kompetanse i bruk av digitale verktøy for læring og for undervisning
- har kompetanse i å se muligheter som ligger i digitalisering av undervisning og læring
- har forståelse for styrker og svakheter ved bruk av digitale verktøy for læring, opplæring og for eget yrke
- har digital kompetanse tilpasset eget yrke og fagdisiplin
Content
Se emnets innledningstekst.
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer forelesninger og studentaktive metoder der studentene særlig inviteres til å bruke egne praksiserfaringer fra yrke og profesjon. Arbeid med autentiske digitale tekster, reseptivt og produktivt, både verbalspråklige og multimodale/semiotiske ressurser inngår i arbeids- og undervisningsformer.
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal forberede i grupper (tre til fem studenter) et digitalt undervisningsopplegg der ulike metoder og vurderingsuttrykk vises. Omfang: tilsvarende en 45 minutters undervisningstime.
- Arbeidskrav 2: Undervisningopplegget skal følges av en muntlig begrunnelse. Omfang: om lag 10 minutter.
Hovedformålet med arbeidskravene er at studentene skal vise til ulike måter for hvordan digitalisering av undervisning, læring og vurdering kan realiseres.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
Assessment
Avsluttende vurdering er en muntlig gruppeeksamen hvor grupper bestående av tre til fem studenter presenterer et digitalt undervisningsopplegg, parallelt med kritisk reflekterende muntlige begrunnelser for opplegget, både med tanke på faglig innhold, metoder og vurdering. Framstillingen skal ha en varighet på 30-45 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første nye eksamen presenteres en omarbeidet versjon av oppgaven som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk presenteres ny oppgave.
Dersom det ikke kan dannes en gruppe ved ny/utsatt eksamen, gjennomføres individuell muntlig eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes etter bestått/ikke bestått. Vurderingen er felles for alle medlemmer av gruppen.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.