EPN-V2

TEGN2300 Professional Knowledge and Ethics in Language Work Course description

Course name in Norwegian
Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk
Study programme
Norwegian Sign Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Bestått PLU6200 Utviklingshemming og psykisk helse.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for begrepene kvalitet og kvalitetsforbedring
  • redegjøre for utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
  • forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
  • beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon i tjenester til mennesker med utviklingshemming
  • gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
  • utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
  • sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
  • diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Learning outcomes

Webseminar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.

Content

Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.;

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan
  • Deltakelse ved tre obligatoriske webseminar
  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webseminar

Course requirements

Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 4000 ord.

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjekteksamen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F.

Grading scale

To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.;