EPN-V2

SYKDPRA60 Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing for Patients with Complex Health Challenges
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet er sykepleie til pasienter i omsorgs- og rehabiliteringskontekster sentralt. Emnet omfatter sykepleie til pasienter med sammensatte sykdommer som du møter i korttids- eller langtidsopphold i institusjoner. Du vil få erfaringer med å kommunisere og samhandle med pasienter og pårørende relatert til langvarige helseutfordringer. Kartlegging av funksjonstap, utfordringer knyttet til sentrale pasientfenomener og kognitiv svikt vil inngå i emnet. Videre vektlegges oppmerksomhet på pasienters livshistorier som et utgangspunkt for sykepleie. Ledelse, organisatorisk kompetanse, etikk og arbeid med sykepleierens pedagogiske funksjon inngår også.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for hvordan stråleterapi­maskiner og annet utstyr brukt i stråleterapi kan utnyttes ved ulike behandlingsopplegg
    • kan drøfte prinsipper vedrørende behandlings­planlegging og kan vurdere problem­stillinger knyttet til risikoorgan
    • kan vurdere behandlingspresisjon og -nøyaktighet, verifikasjonsmetoder og bilde- og overflateveiledet stråleterapi
    • kan gjøre rede for strålevern og bildekvalitet
    • kan beskrive og vurdere avdelingens retningslinjer, kvalitets­systemer, prosedyrer og dokumenta­­sjonsrutiner
    • kan gjøre rede for og vurdere avdelingens rutiner for informasjon om stråleterapi og forebyggende/oppfølgende tiltak med tanke på bivirkninger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise omsorg og respekt for pasienter og pårørende
    • kan anvende teoretiske kunnskaper om onkologi, kreftomsorg og kommunikasjon for å gi god informasjon, undervisning og veiledning som er tilpasset pasienten og pårørende sitt behov
    • kan identifisere omsorgsbehov og kartlegge bivirkninger samt iverksette relevante tiltak for å forebygge, lindre og / eller behandle disse
    • kan ivareta en god hygiene, håndtere avfall og avfallsprodukter på en forskriftsmessig måte
    • kan argumentere for og evaluere valg av pasientposisjon og immobilisering
    • kan betjene apparaturen på en forsvarlig og sikker måte og utføre nødprosedyrer
    • behersker pasientposi­sjonering og feltinnstilling i forhold til fikserings­utstyr og koordinatsystem selvstendig
    • har grunnleggende ferdigheter i CT/MR-simulering, valg av feltopplegg og behandlingsteknikker
    • kan selvstendig planlegge og tilrettelegge for strålebehandling av ulike behandlingsopplegg i samsvar med gjeldende retningslinjer
    • kan vurdere metoder og analysere resultater fra bilde-/overflateveiledet stråleterapi (IGRT/SGRT) og verifikasjon
    • kan dokumentere utført behandling, avviksregistrering og korrigerende tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere hvordan kreftsykdom og behandling oppleves for pasienten
    • kan reflektere over egen rolle og egne reaksjoner i møtet med pasient og pårørende
    • kan vise faglig og etisk bevissthet om egen adferd i forhold til kreftpasienter og deres pårørende, som kommer til uttrykk gjennom respekt, forståelse, samarbeid og profesjonalitet
    • kan integrere faglige kunnskaper i yrkesutøvelsen i henhold til kunnskapsbasert praksis og reflektere kritisk over egen og andres profesjonelle praksis
    • har selvinnsikt og viser vilje til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse
    • kan medvirke til samarbeid i team og viser en åpen holdning til tverrfaglig samarbeid
    • kan utnytte tilgjengelige læresituasjoner og informasjonskilder
    • kan vise selvstendighet, nøyaktighet og pålitelighet i fagutøvelsen
    • kan vurdere stråleterapeutens yrkesfunksjon, ansvar og rolle, samt justere egen faglig utøvelse under veiledning
  • Læringsutbytte

    Arbeids- og undervisningsformene består av to perioder i klinisk praksis, en skriftlig prosjektoppgave og to prosjektperioder med presentasjoner.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering i emnet:

    • presentasjon i gruppe på 4-6 studenter, knyttet til prosjekt innen pasientomsorg - STRÅLPRA-101
    • prosjektoppgave i pasientomsorg, individuell skriftlig oppgave på ca. 2000 ord - STRÅLPRA-101
    • presentasjon i gruppe 4-6 studenter, knyttet til prosjekt innen enkel doseplanlegging- STRÅLPRA-101
    • individuell presentasjon knyttet til prosjekt innen kvalitetssikring i stråleterapi- STRÅLPRA-102

    Arbeidskravene i emnet må være godkjent innen sluttvurdering i STRÅLPRA-102. Studenten har inntil tre forsøk på å få godkjent arbeidskravene. Dersom tredje forsøk ikke godkjennes, får studenten ikke sluttvurdering og må gjennomføre emnet med neste kull.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurdering av klinisk praksis. Studiepoeng utløses når begge praksisperioder (STRÅLPRA-101 og STRÅLPRA-102) er bestått. Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse (90 prosent tilstedeværelse)

  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering.

    Del 1 Vurdering i praksis.

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

    Del 2 Individuell hjemme eksamen.

    • Tre dager
    • Omfang 2500 ord (+/-10 %)

    Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Vurderingen gjennomføres av praksisveileder og faglærer ved universitetet.

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1 Bestått-Ikke bestått.

    Del 2 Gradert skala A-F.

    Samlet resultat for de to delene gis vurderingsuttrykket A-F.

  • Sensorordning

    Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

    Del 2 Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    SYKKPRA60x, SYKPRA60x og SYKDPRA60 er fullt overlappende.