EPN-V2

SYKDPRA21 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

Recommended preliminary courses

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student

  • has detailed knowledge of the sound system, intonation and grammatical structure of the Spanish languages, and insight into cultural conventions on language use.
  • has knowledge of the culture, geography, history, social structures, institutions and linguistic features of the Spanish language areas.
  • has knowledge of different genres and media of textual expressions in Spanish.

Skills

The student

  • is capable of communicating orally and in writing and freely using key language structures of Spanish and varied vocabulary in different social situations.
  • is capable of understanding fiction and other authentic texts in different genres and using different understanding and interpretation strategies.
  • is capable of facilitating the pupils’ exploration of the culture of Spanish speaking areas in relation to their own culture.
  • is capable of encouraging pupils to produce different types of texts adapted for different purposes.

General competence

The student

  • is capable of integrating the basic skills in the Spanish language subject.
  • is capable of assessing his/her own teaching practice
  • has developed own learning and communication strategies.
  • is capable of reflecting on own learning strategies
  • has contrastive competence in Norwegian and Spanish
  • has developed intercultural competence

Required preliminary courses

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • SYKD1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
  • SYKD1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
  • SYKDPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål og iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
  • kan forklare og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
  • kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelsen av sykepleie

Teaching and learning methods

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.

Course requirements

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

  • Kurs i blodprøvetaking.
  • Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).

Assessment

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått.

Examiners

See admission requirements for the programme.

Overlapping courses

Spanish 2 is a Blended Learning course with digital learning combined with three periods of campus training in Oslo and two at the University of Valencia (Spain). Spanish Language and Culture is structured in an initial face-to-face week in Spain, and online training, with regular online classes, and an intermediate face-to-face period (1-3 days) in Norway.

It will be a communicative approach in the course, giving priority to the acquisition of skills in the teaching of Spanish as a Second Language, and a mixed methodology (classroom and online) will be employed through the creation of a virtual space in a networked platform. In this way, tasks and assessments will be carried out from different methodological approaches that students can subsequently apply in their daily teaching.