EPN-V2

SYKD1310 Legemiddelhåndtering Emneplan

Engelsk emnenavn
Administration of Medicine
Omfang
2.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal du lære grunnleggende legemiddelhåndtering og legemiddelregning. Du vil lære om sammenhengen mellom legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet samt om kravet til nøyaktighet i arbeid med legemidler. Tematikken vil bli videreført i videre studieår.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for sentrale begreper i legemiddelhåndteringen
    • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet er ordinert til legemiddelet er gitt eller kassert
    • kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
    • kan beskrive relevante lover og forskrifter for helsepersonell som håndterer legemidler, inkludert avviksrapportering, dokumentasjon generelt og hvordan legemidler kasseres

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter
    • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
    • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom forsvarlig legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Selvstudier, forelesning, arbeid med oppgaver i grupper i workshop. Digitale læringsaktiviteter. Simulering i legemiddelhåndtering på SF-enhet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

    Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

  • Vurdering og eksamen

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
    • kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
    • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

    Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

    Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

    I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

  • Vurderingsuttrykk

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • Sensorordning

    Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.

    Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

    • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
    • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.

    Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

    For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

    Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.

    Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.

  • Emneoverlapp

    Gradert skala A-F.