EPN-V2

SYBAS2010 The Nurse as Clinician and Developer of the Profession 1 Course description

Course name in Norwegian
Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
14.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Required preliminary courses

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapsteori (positivismen) og kvantitative forskningsmetoder
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
  • har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
  • har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
  • har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:
    • spiseforstyrrelser
    • rusproblematikk
    • selvmordsproblematikk
    • psykisk utviklingshemming
    • adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
  • har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
  • har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
  • har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet

Ferdigheter:

Studenten

  • har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
  • kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
  • kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende i medisinsk behandling
  • kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
  • kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
  • kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
  • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
  • 100 % tilstedeværelse med deltagelse i seminar/oppgaver
  • Studieoppgave 1 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
  • Studieoppgave 2 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Omfang 2000 ord (+/-20%).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

SYBA2010.