Programplaner og emneplaner - Student
SYBAS2010 The Nurse as Clinician and Developer of the Profession 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 14.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori (positivismen) og kvantitative forskningsmetoder
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
- har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
- har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
- har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:
- spiseforstyrrelser
- rusproblematikk
- selvmordsproblematikk
- psykisk utviklingshemming
- adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
- har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
- har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
- har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter:
Studenten
- har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
- kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
- kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende i medisinsk behandling
- kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
- kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
- kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet
Generell kompetanse:
Studenten
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
- kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
- 100 % tilstedeværelse med deltagelse i seminar/oppgaver
- Studieoppgave 1 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
- Studieoppgave 2 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Omfang 2000 ord (+/-20%).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Overlapping courses
SYBA2010.