EPN-V2

SYBAS1110 Mennesket og grunnleggende psykososiale og eksistensielle behov og sykepleie som vitenskap og profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
The Basic Psycho-Social and Existential Needs of the Human Being and Nursing as a Science and Profession
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
12.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende psykososiale behov hos mennesket: behovet for sosial kontakt, trygghet og identitet/egenverd
  • har kunnskap om grunnleggende eksistensielle behov hos mennesket: behovet for mening og sammenheng i tilværelsen
  • har kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer med egen livssituasjon og helsesvikt: livskvalitet, verdighet, smerter, mestring
  • har kunnskap om sykepleie som profesjon og vitenskap: sykepleiens historie og tradisjon, sykepleiens egenart, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kunnskap om pasienters livsverden, verdier i sykepleie, utøvelse av sykepleie på bakgrunn av kvalitativ forskning
  • har kunnskap om etiske prinsipper og etiske problemer
  • har kunnskap intervju og observasjon som forskningsmetoder

Ferdigheter:

Studenten

  • kan identifisere menneskets psykososiale og eksistensielle behov
  • kan anvende kunnskap om menneskets opplevelser og erfaringer når grunnleggende behov er truet
  • kan reflektere over det å være pasient og sykepleier ut ifra etiske og sykepleievitenskapelige perspektiver
  • kan identifisere etiske dilemma/problemer
  • kan søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, herunder fag- og forskningsartikler, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling/et tema
  • kan lese forskningsartikler basert på kvalitativ metode

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i hva som kan føre til at de grunnleggende psykososiale og eksistensielle behovene trues
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger
  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende behov og ressurser

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • er bevisst betydning av design sin rolle i samfunnsutviklingen og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden.
  • kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter for design av teknologi og dets betydning i kultur og samfunn.
  • er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for en bærekraftig samfunnsutvikling
  • kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
  • kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
  • behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • 100% deltakelse på fem seminarer.
  • Studieoppgave Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
  • Flervalgsoppgave. 60 prosent riktig på digitale flervalgsoppgaver - to timer. Studenten har rett til to forsøk på arbeidskravet før ordinær eksamen, og ett forsøk før ny og utsatt eksamen.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:

Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. En intern og en ekstern.

Emneoverlapp

SYBAS1110 og SYBA1110 overlapper hverandre.