EPN-V2

SYBAS1020 Basic Physiological Needs of the Human Being - Nursing, Communication, Pharmacology, Microbiology and Nutrition Course description

Course name in Norwegian
Menneskets grunnleggende fysiologiske behov - sykepleie, grunnleggende farmakologi, mikrobiologi og ernæringskunnskap
Weight
6.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap: Studenten

    • har bred kunnskap om grunnleggende fysiologiske behov hos mennesket: respirasjon og sirkulasjon, aktivitet, søvn og hvile, væske og ernæring, og eliminasjon
    • har kunnskap om grunnleggende ernæring, og energigivende og ikke-energigivende stoffer
    • har kunnskap om grunnleggende farmakologi
    • har kunnskap om normalflora og sykdomsfremkallende mikrober, smittekjeden, resistens og mikrobenes patogenese
    • har kunnskap om hjelpende kommunikasjon
    • kan begrunne sykepleiehandlinger med relevant kunnskap

    Ferdigheter: Studenten

    • kan utføre praktiske prosedyrer knyttet til å dekke pasientens grunnleggende fysiologiske behov i tråd med tekniske, etiske og hygieniske prinsipper
    • kan begrunne hensikt, gjøre observasjoner og vurdere risikomomenter ved gjennomføring av prosedyrer
    • behersker basal hjerte-lunge-redning (HLR) med hjertestarter og Heimlich manøver

    Generell kompetanse: Studenten

    • har innsikt i hva som fører til at de grunnleggende behovene trues, forårsaker sykdom, og hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesker gjennom vitale tegn og symptomer
    • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende fysiologiske behov og ressurser
    • kan formidle naturvitenskapelig fagstoff knyttet til pasienters grunnleggende behov, muntlig og skriftlig
    • opptrer på en empatisk, respektfull og pålitelig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i studiegruppesamlingene.
    • 100 prosent tilstedeværelse på workshop.
    • Studieoppgave 1. Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
    • Studieoppgave 2. Individuelt fagnotat. Omfang: 2000 ord (+/- 20 prosent). Tilbakemelding fra lærer på fagnotatet.
    • Praktisk test på simulerings- og ferdighetsenheten. Studenten har totalt 3 forsøk på testen hvert studieår. Testene gjennomføres kun før ordinær eksamen. Testen betinger 100 prosent deltakelse på alle temaene ved simulerings- og ferdighetsenheten. Temaene er følgende:
      • HLR med hjertestarter.
      • Infeksjonsforebygging.
      • Leiring og eliminasjon.
      • Personlig hygiene.
      • Spisehjelp og tannpuss.
      • Vitale tegn og spesielt munnstell.
      • Legemiddelhåndtering og subkutane injeksjoner.

    En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.

  • Assessment

    Emnet inneholder kunnskap og ferdigheter i den systematiske fysioterapeutiske funksjonsundersøkelsen med utgangspunkt i kroppslige funksjonsområder. Verdens helseorganisasjons klassifikasjonsrammeverk International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) blir introdusert og benyttet som begrepsapparat, og mal for journal introduseres og danner grunnlaget for gjennomføring av funksjonsundersøkelser. Manuelle ferdigheter i sykegrep og massasje vektlegges. Ferdigheter i kommunikasjon og relasjon integreres.

    Studentene arbeider selvstendig med pasient/bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser på bakgrunn av funksjonell anatomisk og biomekanisk forståelse.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen forkunnskapskrav

  • Grading scale

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for ICF som begrepsapparat og klassifisere enkel informasjon om funksjon med ICF- klassifikasjonssystemet.
    • kjenner til standardiserte målemetoder i funksjonsundersøkelsen og kunne relatere disse til emneområdene i ICF
    • kan redegjøre for bevegelsesapparatet funksjon og kjenne til sentrale biomekaniske problemstillinger relatert til muskel- og skjelettsystemet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • *veilede og instruere mensendieckøvelser som er relevante for pasienten/prøveeleven
    • *foreslå og begrunne valg av sykegrep som kan være relevante for pasienten/prøveeleven
    • utføre sykegrep og massasjeteknikker på medstudent og forklare hvilke anatomiske strukturer som påvirkes
    • anvende anatomisk og biomekanisk forståelse i analyse av stillinger og bevegelser i funksjonsundersøkelsen
    • planlegge og gjennomføre en systematisk funksjonsundersøkelse med utgangspunkt i en kasuistikk
    • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i funksjonsundersøkelsen.

    * = læringsutbytter som testes gjennom arbeidskravet.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse av pasient.
  • Examiners

    Arbeidsformene er organisert som en veksling mellom ferdighetstrening, forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.

    Studentene gjennomfører funksjonsundersøkelser samt sykegrep og massasje på hverandre. De arbeider med kasuistikkoppgaver som skal presenteres praktisk for medstudenter og faglærer.

    Studentene får veiledning av faglærer.

    Studentene har praksis i form av selvstendig med bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser, og studentene gir veiledning på arbeidet.

  • Overlapping courses

    Arbeidskrav

    Individuell praktisk prøve, inntil 30 min.

    Obligatoriske aktiviteter

    Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i praksis og minimum 80 % på ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk gruppearbeid.