Programplaner og emneplaner - Student
SSA4000 Teorier i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Work Theories
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Pensum
-
HØST 2016
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er obligatorisk for masterstudenter i sosialt arbeid og masterstudenter i barnevern og bygger på T1 Samfunnsvitenskapelig teori.
Teorier i sosialt arbeid og sosialpedagogikk er satt sammen på en slik måte at de viser utviklingslinjer, overgripende sammenhenger og motsetninger innen fagfeltet. Litteraturen er satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst, og dekker temaer som idehistorisk perspektiv i form av klassiske tekster, kjønn, klasse og etnisitet, empowerment og deltakelse, profesjonsteori og etikk.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper
Studentene har
- inngående kunnskap og forståelse for klassiske og nyere teorier i sosialt arbeid og sosialpedagogikk, inkludert teorier om kjønn og etnisitet
- teoretiske redskaper for å analysere fenomener og profesjonsutøvelse knyttet til omsorgs-, endrings- og velferdsarbeid for barn, unge, voksne og familier
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere og drøfte problemstillinger innen omsorgs-, endrings - og velferdsarbeid for barn, unge og voksne i lys av teorier innen sosialt arbeid og sosialpedagogikk
- selvstendig anvende teoretiske perspektiver fra teorier i sosialt arbeid og sosialpedagogikk i egne faglige arbeider
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er obligatorisk og går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger samt studentenes presentasjon av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner. I tillegg kommer studentenes selvstudium. Det anbefales studentene å delta i kollokviegrupper.
Vurdering og eksamen
Studentene skal ha syv dagers hjemmeeksamen over oppgitt emne.
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Et utvalg på 20 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler til vurdering
Ingen. Det er anledning til å søke om å ta med tospråklig ordbok.
Pensumliste
NB. Referanser med stjerne finnes i kompendiet. Øvrig litteratur må kjøpes. Mary Richmond kan lastes ned fra nett (se henvisning)
Andersen, Kathrine Vitus. 2003. Invandrerbørn leker dårligt; institutionel konstruktion af farlig fritid. I Järvinen, M og Nanna Mik-Meyer (red) . At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde . København: Hans Reizels Forlag. (136-162). 26 s.
*Beresford, Peter.1999. Towards an empowering social work practice: Learning from service users and their movements. In W. Shera og L.M. Wells (eds.) Empowerment Practice in Social Work. Canadian Scholar`s Press Inc Toronto, (260-277). 17 s.
*Bernard, Ramona. 2010. Social pedagogy in professional Norwegian Child welfare Services. European Journal of Social Education No. 18/19. (46-59). 13 s.
*Bryderup, Inge M. 2004.The educational principles of social education and special education for children and youngsters in care: A Danish study. Young. Vol. 12 (4), (337-356). 18 s.
*Dahle, Rannveig, 2010. Sosialt arbeid - en historie om kjønn, klasse og profesjon, Tidsskrift for kjønnsforskning , 13. 10 s.
Egelund, Tine. 2003. "Farlige foreldre": Den institutionelle konstruktion af dem, der afviger fra os. Järvinen, M og Nanna Mik-Meyer (red) . At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde . Hans Reizels Forlag. (59-80). 11 s.
*Esping-Andersen, G. og Billari, F.C. (2015) Re-theorizing Family Demographics. In Population and development Review, Vol 41, issue 1, 1-31, March 2015. 30 s.
*Ferguson, H. (2001) Social Work, Individualization and Life Politics. I British Journal of Social Work (2001), 31, 41-55. 15 s.
Fjeldheim, Siri (2017) Translations in Social Work. Accepted in European Journal of Social Work
*Freire, Paulo. 2003 [1970]. De undertryktes pedagogikk. Gyldendal Akademisk, Oslo. Kap. 1, (24-52). 28 s.
*Garrett, Paul Michael. 2007. Making social work more Bourdieusian: why the social professions should critically engage with the work of Pierre Bourdieu. European Journal of Social Work , 10/ 2, (225-243). 19 s.
*Gosh, Flora. 2007. Magt og intersektionalitet i socialt arbejde. Nordisk Sosial Arbeid 4, (320 -32). 12 s.
*Grimen, Harald . 2008. Profesjon og kunnskap. Kap. 3 i Molander, A og Terum. L (red.) Profesjonsstudier . Oslo: Universitetsforlaget. (71-85). 14 s.
*Gulbrandsen, Liv Mette, Seim, Sissel og Oddbjørg Skjær Ulvik. (2012). Barns rett til deltakelse i barnevernet: Samspill og meningsarbeid. Sosiologi i dag. Årgang 42, nr. 3-4. (54-78). 23 s.
*Helgeland, Ingeborg Marie. 2009. Ungdom med alvorlige atferdsvansker - deltakelse og formynderskap i barnevernet. Tidsskrift for velferdsforskning , Vol. 12, No. 1, (side 16-127). 11 s.
*Helgeland, Ingeborg Marie. 2009. «Definisjon av situasjonen» - et metodologisk perspektiv. William Isaac Thomas¿ studier av atferd, sosiale problemer og sosial endring. Fontene Forskning , nr.2, (18-28), 10 s.
*Hennum, Nicole (2010). Mot en standardisering av voksenhet? Barn som redskap i statens disiplinering av voksne. Sosiologi i dag. Årgang 40 (1-2) 57-75. 14 s.
*Hämäläinen, Juha. 2015. Defining social pedagogy: Historical, theoretical and practical considerations.British Journal of Social Work ,( 2015) 45, 1022-1038. 13 s.
*Ife, Jim. 2008. Ethics and Human Rights. In Ife, Jim: Human Rights and Social Work. Towards rights-based practice. Kap. 7. (120-134). Cambridge University Press. 14 s.
Järvinen, M og Nanna Mik-Meyer. 2003. Innledning. At skabe en klient. Järvinen, M og Nanna Mik-Meyer (red) . At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde . København: Hans Reizels Forlag. ( 9-27). 18 s.
Järvinen, M og Nanna Mik-Meyer. 2003. Institutionelle paradoxer. Järvinen, M og Nanna Mik-Meyer (red) . At skabe en klient: institutionelle identiteter i socialt arbejde . København: Hans Reizels Forlag. (227-242). 15 s.
*Key, Ellen. 1900. Barnets århundre. Essay i Myhre, Reidar (red). 1971. Store pedagoger i egne skrifter . Oslo: Fabritius. (53-63). 10 s.
*Kleppe, L.C, Heggen, K.M og Engebretsen, E. (2015) Dual ideals and single responsibilities - a critical analysis of social workers responsibility for the ideal of promoting justice at the individual and the societal level. I Nordic Social Work Research. Vol 5, 1, March 2015, 5-19. 14 s.
*Levin, Irene og Jan Trost. 2005. Hverdagsliv og samhandling med et symbolsk interaksjonistisk perspektiv.Kap. 7. Symbolsk interaksjonisme og sosialt arbeid. (163-189), 23 s.
*Løgstrup, K.E. 1997. System og symbol. Gyldendal, København. (Side: 111-129: Norm og livsytring. Side: 174-188: Urørlighedszonen og Forenende og adskillende modsætninger). 39 s.
Madsen, Bent. 2006. Sosialpedagogikk- integrering og inkludering i det moderne samfunnet. Oslo: Universitetsforlaget. Innledning og Kap. 1,2 ,3, 9. 85 s.
*Makarenko,Anton. 1979. Forelæsninger for foreldre . Futura, (11-20). 9 s.
*Mathiesen, Roger. 2008. Sosialpedagogisk perspektiv på individ og fellesskap . Oslo: Universitetsforlaget. (71-97)s (om Natorp). 26 s.
*Meuvisse, Anna, Roberto Scaramuzzino og Hans Swärd. 2011. Everyday realities and visionary ideals among social workers in the Nordic countries: A matter of specialization and work tasks. Nordic Social Work Research. Vol. 1 No 1, June 2011. (5-23). 18 s.
*Mik-Meyer, Nanna og Villandsen, Kasper (2011). Integrating the approaches. I N. Mik-Meyer og K. Vilandsen (2011). Power and Welfare. London: Routledge. 20 s.
*Nagel, Anne-Hilde. 1998. Innledning i Kjønn og velferdsstat. Bergen: Alma Mater: (9-21). 12 s.
*Neill, Alexander. 1937. Frihet i oppdragelsen. Essay i Myhre, Reidar (red). 1971. Store pedagoger i egne skrifter. Fabritius. (64-70). 6 s.
*Nygren, Lennart, Björn Blom og Stefan Morén 2006. Kunskap i socialt arbete. I Blom, B., Moren, S. og L. Nygren, 2006. Kunskap i socialt arbete: om vilkor, processer och använding . Stockholm: Natur och Kultur. (s. 17-30) 14 s.
*Payne, Malcolm. 2006. Teorier i sosialt arbeid. København: Hans Reitzel. Kap. 1: Konstruktionen af teorier i socialt arbejde (15-40) og Kap. 3: Temaer I praksisteori i socialt arbejde (63-96), tilsammen 58 s.
*Pettersen, Tove. 2011. Filosofiens annet kjønn. Pax Forlag, Oslo. Kap. 5. 25 s.
*Powell, J., R. Lovelock og K. Lyons. 2004. Introduction. I Powell, J., R. Lovelock og K. Lyons(eds).Reflecting on social work - Discipline and Profession . Aldershot: Ashgate (1-19). 19 s.
Richmond, Mary E. 1922. What is social casework? https://archive.org/details/whatissocialcase00mary
*Rugkåsa, Marianne. 2008. "30 centimeter tekstil. Klesdrakt og inkludering i arbeidslivet". I Harsløf, Ivan og Sissel Seim (red.): Fattigdommens dynamikk. Oslo: Universitetsforlaget. 16 s.
Schwartz, Ida. 2014. Kap. 3,4 . Hverdagsliv og livsforløb. Tværprofestionalt samarbejde om støtte til børn og unges livsførelse. KLIM, Århus. (47-118). 46 s.
*Skorpen, Berit. 2006. Power and Co-operation in view of gender in Child Protection Services. Journal Europeen d¿Education Sociale, nr. 10/11 . (7 sider).
*Skytte, Marianne. 2008: Kategorisering og kulturoppfattelse. Schou, Carsten og Carsten Pedersen (red): Samfundet i pedagogisk arbejde. København: Akademisk forlag. 20 s.
*Ziegler, H. 2005. What works in social work - challenging the political agenda. I Sommerfeld P. (eds).Evidencebased social work - Towards a new professionalism. Peter Lang Publisher. (31-51). 21 s.
(Pensumliste ajour: Godkjent av instituttleder 12. juni 2014)