Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2120 Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication, Language and Profession 1
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets utvikling og legitimering
- har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om anatomi og fysiologi som er grunnleggende for barn og unges utfoldelse gjennom fysisk aktivitet
- har kunnskap om trening, treningsprinsipper og treningsledelse egnet for ulike aldersgrupper
Ferdigheter
Studenten
- kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
- kan vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning med sikte på å forbedre undervisning og læring i kroppsøving
- kan utvide eget repertoar av aktiviteter og arbeidsmåter med tanke på undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
- kan bidra til nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
- kan reflektere omkring kroppsøving som del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har kunnskaper om:
- ulike forståelser av kommunikasjon
- forholdet mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon
- aspekter innenfor diskursanalyse
- tegnspråkgrammatikk
- analyse av tekster
- språklig variasjon
- tolkens yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
- tolkens yrkesetiske retningslinjer
- den offentlige tolketjeneste
- samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
- tolkeorganisasjoner
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i:
- å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre kommunikative valg i egen og andres praksis.
- skriftlig og muntlig presentasjonsevne
- å evaluere og analysere en muntlig eller skriftlig tekst ut fra ulike perspektiver som sjanger, funksjoner etc.
- å kunne drøfte grammatiske og funksjonelle trekk ved en tekst med et presist fagspråk
- å kunne informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- å reflektere omkring yrkesetikk knyttet til egen og andres praksis
- å kunne redegjøre for sentrale kjennetegn ved tolking som profesjon.
Generell kompetanse
Studentene har
- utviklet sine praktiske ferdigheter i tegnspråk og norsk
- utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, yrkesetikk og andre aspekter ved tolkens profesjonskunnskap som setter dem i stand til å reflektere over egen praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til tolking i ulike situasjoner.
Innhold
Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav knyttet til flerfaglig tema.
- Godkjent semesteroppgave i treningslære.
- 80 prosent aktiv deltakelse i friluftsliv høst.
- 80 prosent aktiv deltakelse i praktiske emner på og rundt campusområdet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen består av en skriftlig individuell eksamen under tilsyn (fire timer).
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Vurderingsuttrykk
Emne 3 består av utvalgte emner i basisfag, fagdidaktikk og aktivitetslære. Se mer i fagplanen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.