EPN-V2

SPPT2120 Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, Language and Profession 1
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Ingen.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets utvikling og legitimering
  • har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om anatomi og fysiologi som er grunnleggende for barn og unges utfoldelse gjennom fysisk aktivitet
  • har kunnskap om trening, treningsprinsipper og treningsledelse egnet for ulike aldersgrupper

Ferdigheter

Studenten

  • kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
  • kan vurdere bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening egnet for ulike aldersgrupper
  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning med sikte på å forbedre undervisning og læring i kroppsøving
  • kan utvide eget repertoar av aktiviteter og arbeidsmåter med tanke på undervisning i kroppsøving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan bidra til nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
  • kan reflektere omkring kroppsøving som del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har kunnskaper om:

  • ulike forståelser av kommunikasjon
  • forholdet mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon
  • aspekter innenfor diskursanalyse
  • tegnspråkgrammatikk
  • analyse av tekster
  • språklig variasjon
  • tolkens yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
  • tolkens yrkesetiske retningslinjer
  • den offentlige tolketjeneste
  • samarbeidsformer i tverrfaglig arbeid
  • tolkeorganisasjoner

Ferdigheter

Studenten har ferdigheter i:

  • å kunne reflektere over, evaluere og begrunne oversettelser og andre kommunikative valg i egen og andres praksis.
  • skriftlig og muntlig presentasjonsevne
  • å evaluere og analysere en muntlig eller skriftlig tekst ut fra ulike perspektiver som sjanger, funksjoner etc.
  • å kunne drøfte grammatiske og funksjonelle trekk ved en tekst med et presist fagspråk
  • å kunne informere effektivt om tolking og tolkens arbeidsoppgaver
  • å reflektere omkring yrkesetikk knyttet til egen og andres praksis
  • å kunne redegjøre for sentrale kjennetegn ved tolking som profesjon.

Generell kompetanse

Studentene har

  • utviklet sine praktiske ferdigheter i tegnspråk og norsk
  • utviklet teoretiske kunnskaper om språk, kommunikasjon, oversetting, yrkesetikk og andre aspekter ved tolkens profesjonskunnskap som setter dem i stand til å reflektere over egen praksis og å drøfte faglige spørsmål knyttet til tolking i ulike situasjoner.

Innhold

Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav knyttet til flerfaglig tema.
  • Godkjent semesteroppgave i treningslære.
  • 80 prosent aktiv deltakelse i friluftsliv høst.
  • 80 prosent aktiv deltakelse i praktiske emner på og rundt campusområdet.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen består av en skriftlig individuell eksamen under tilsyn (fire timer).

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Emne 3 består av utvalgte emner i basisfag, fagdidaktikk og aktivitetslære. Se mer i fagplanen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.