EPN-V2

SPK6200 Special Needs Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge
Study programme
Special Needs Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et studietilbud som omfatter 30 studiepoeng og går over to semestre.

Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et studietilbud som skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen læring og inkludering i barnehage, skole og annen pedagogisk virksomhet. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter for å kunne møte barn med behov for en mer omfattende tilpassing enn hva som er mulig innenfor ordinær pedagogisk virksomhet. Prinsippet om tilpassing vil være sentralt, og innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer, samt utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering og livskvalitet. Forebyggende arbeid og tidlig innsats vil bli vektlagt.

Studiet skal gi faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser for arbeid med barn og unge på ulike arenaer. Studiet skal samtidig danne grunnlaget for videre studier i pedagogikk eller spesialpedagogikk.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
  • har kunnskap om barn med særlige behov av ulik og sammensatt art
  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid
  • har kunnskap om observasjon, kartlegging og individuelle læreplaner
  • har kunnskap om språkvansker, lærevansker og psykososiale vansker

Ferdigheter

Kandidaten

  • er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med spesielle og særlige behov og barn utsatt for omsorgssvikt
  • er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
  • kan forebygge språkvansker, lærevansker og psykososiale vansker

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
  • kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov
  • kan initiere og implementere forsknings-, utviklings- og endringsarbeid med siktemål å sikre enkeltbarn og grupper gode oppvekst- og læringsbetingelser

Content

  • Individ- og systemrettet arbeid
  • Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak
  • Kartlegging og observasjon
  • Individuelle planer (IP) og individuelle opplæringsplaner (IOP)
  • Forebygging av språkvansker, lærevansker og psykososiale vansker
  • Kvantitative og kvalitative metoder
  • Prosedyrer for innsamling og behandling av datamateriale
  • Praktisk kunnskap og profesjonelt skjønn ved bruk av utdanningsforskning

Teaching and learning methods

Studiet omfatter undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, kommunikasjon på OsloMets digitale læringsplattfrom, samt arbeid i tilknytning til praksisbaserte erfaringer. Seminarbasert arbeid vil bli benyttet for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sine arbeider med hverandre og faglærer. IKT og LMS brukes aktivt i læringsprosessene. Det vil bli gitt skriftlige oppfølgingsoppgaver tilknyttet to av temaene i hvert emne, se emneplaner.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min
  • To skriftlige arbeidsoppgaver i gruppe som oppfølging av forelesninger knyttet til to av temaene i emnet, omfang 700 ord +/- 10 %

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, tre dager, omfang 3000 ord, +/- 10 %. Retningslinjer for hjemmeeksamen blir gitt i eget notat.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Karakterskala: A - F

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.