EPN

Special Needs Education Programme description

Programme name, Norwegian
Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et studietilbud som omfatter 30 studiepoeng og går over to semestre.

Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et studietilbud som skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen læring og inkludering i barnehage, skole og annen pedagogisk virksomhet. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter for å kunne møte barn med behov for en mer omfattende tilpassing enn hva som er mulig innenfor ordinær pedagogisk virksomhet. Prinsippet om tilpassing vil være sentralt, og innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer, samt utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering og livskvalitet. Forebyggende arbeid og tidlig innsats vil bli vektlagt.

Studiet skal gi faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser for arbeid med barn og unge på ulike arenaer. Studiet skal samtidig danne grunnlaget for videre studier i pedagogikk eller spesialpedagogikk.

Target group

Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et videreutdanningstilbud for barnehagelærere, grunnskolelærere, faglærere, barnevernspedagoger og andre som trenger spesialpedagogisk kompetanse i sin arbeidssituasjon.

Admission requirements

For opptak til studiet kreves bachelorgrad eller tilsvarende utdanning innen barnehagelærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, eller barnevernspedagogikk. Studiet er også åpent for søkere med praktiskpedagogisk utdanning eller faglærerutdanning. Søkere med annen relevant bachelorgrad kan vurderes. Det kreves minst 30 studiepoeng pedagogikk i fagkretsen. Det gis fem (5) tilleggspoeng for kvalifiserte førskole-/barnehagelærere.

Content and structure

Studiet omfatter følgende emner:

  • Tilpassing - individ og gruppe (15 studiepoeng)
  • Spesialpedagogisk kompetanse (15 studiepoeng)

Tilpassing - individ og gruppe (15 studiepoeng)

Prinsippet om tilpassing for den enkelte bygger på idealet om inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle i en flerkulturell og mangfoldig kontekst. Hvert barn skal gis utfordringer med utgangspunkt i funksjonsnivå, muligheter, sosial og kulturell bakgrunn. Prinsippet om en tilpasset og likeverdig opplæring må ligge til grunn for både den uformelle og den formelle læringen som finner sted. Emnet skal gi studentene kunnskaper om grunnlagstenkning og forskning omkring utviklingen av oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap. Studiet omfatter også arbeid rettet mot foreldre og andre samarbeidspartnere. Det tar dessuten for seg hvordan pedagogisk arbeid kan forebygge ulikhetsskapende prosesser og ekskludering.

Innhold:

  • Plan, forvaltning og lovverk
  • Inkluderende opplæring, avvik og normalisering
  • Mangfold i barnehage og skole, individ og fellesskap
  • Forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, overgang barnehage/skole og samarbeid med hjemmet
  • Myndiggjøring, resiliens og mestring

Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge (15 studiepoeng)

Alle barn har rett på et tilpasset og likeverdig opplæringstilbud. Spesialpedagogisk kompetanse er avgjørende for å kunne ivareta barn med behov for en mer omfattende tilpassing enn hva som kan gis innenfor ordinær pedagogisk virksomhet. Emnet omfatter en innføring i det spesialpedagogiske kompetanseområdet. Oppmerksomheten rettes mot lærings- og samhandlingsprosesser på individ- og systemnivå; didaktiske overveielser overfor individer og grupper, samt bruk av IKT og andre pedagogiske hjelpemidler. I tillegg omfatter emnet kartlegging og observasjon som grunnlag for utforming av spesialpedagogiske tiltak, herunder arbeid med individuelle opplæringsplaner (IOP) og individuelle planer (IP).

Kommunikasjonssamfunnet stiller omfattende krav til språk og samhandlingskompetanse. Språkvansker, lærevansker og psykososiale vansker er utfordringer i pedagogisk arbeid i barnehage og skole. Emnet gir en innføring i tilnærminger rettet mot å forebygge språkvansker, lærevansker og psykososiale vansker for å styrke barns språklige, faglige og sosiale kompetanse.

Emnet omfatter også en innføring i pedagogisk forskningsmetode. Studentene skal få et grunnlag både for å kunne lese og vurdere pedagogisk faglitteratur og for å arbeide med egne fordypningsoppgaver. I tillegg skal pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid knyttes til yrkespraksis, og på den måten kvalifisere for å utføre pedagogisk utviklingsarbeid.

Innhold:

  • Individ- og systemrettet arbeid
  • Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak
  • Kartlegging og observasjon
  • Individuelle planer (IP) og individuelle opplæringsplaner (IOP)
  • Forebygging av språkvansker, lærevansker og psykososiale vansker
  • Kvantitative og kvalitative metoder
  • Prosedyrer for innsamling og behandling av datamateriale
  • Praktisk kunnskap og profesjonelt skjønn ved bruk av utdanningsforskning
Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Teaching and learning methods

Studiet omfatter undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, kommunikasjon på OsloMets digitale læringsplattfrom, samt arbeid i tilknytning til praksisbaserte erfaringer. Seminarbasert arbeid vil bli benyttet for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sine arbeider med hverandre og faglærer. IKT og LMS brukes aktivt i læringsprosessene. Det vil bli gitt skriftlige oppfølgingsoppgaver tilknyttet to av temaene i hvert emne, se emneplaner.

Work requirements

Det enkelte emne inneholder arbeidskrav. Se emneplanene for nærmere informasjon. Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til en ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

SPK6100 Tilpassing - individ og gruppe, 15 studiepoeng: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

SPK6200 Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge, 15 studiepoeng: Individuell Skriftlig hjemmeeksamen, 3 dager 

Samlet karakter

Det gis en samlet karakter ved gjennomført studium. De to emnene som inngår vektes likt ved samlet karakter.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften. Beskrivelser av den enkelte eksamen finnes i emneplanene.

Vurderingskriterier:

A: Fremragende: 

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. Besvarelsen viser et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå. Dette framkommer gjennom en særlig god oversikt over fagområdet og analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap gjennom aktuelle avgrensninger, klargjøringer, fagspesifikke utdypinger og drøftinger. Besvarelsen viser et meget høyt faglig og etisk refleksjonsnivå innenfor fagfeltet.

B: Meget god:

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. Besvarelsen viser et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Dette vises gjennom god oversikt over fagområdet og evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap gjennom aktuelle og relevante avgrensninger, klargjøringer, fagspesifikke utdypinger og drøftinger. Besvarelsen viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå innenfor fagfeltet

C: God:

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. Besvarelsen er god på viktige punkter. Dette vises gjennom god oversikt over fagområdet og evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap gjennom aktuelle og relevante avgrensninger, klargjøringer, fagspesifikke utdypinger og drøftinger. Besvarelsen viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå innenfor fagfeltets problemområder.

D: Nokså god:

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Besvarelsen viser noe begrensede kunnskaper og ferdigheter. Dette kan vis seg gjennom en overflatisk behandling av fagstoffet eller presentasjon av fagstoff med uklar relevans, en refererende form, gjennom manglende faglig funderte refleksjoner eller en lite sammenhengende framstilling. Vurderingen kan også reflektere et begrenset etisk refleksjonsnivå innenfor fagfeltet.

E: Tilstrekkelig:

Presentasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Besvarelsen viser meget begrensede kunnskaper og ferdigheter. Dette kan vise seg gjennom et svært lavt faglig og etisk kunnskaps- og refleksjonsnivå innenfor fagfeltet, eller gjennom en fragmentert framstilling der det gjerne er manglende sammenheng mellom teori og eksempler.

F: Ikke bestått:

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Besvarelsen viser utilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter som ikke innfrir minimumskravene. Den viser utilstrekkelig oversikt over fagfeltet og manglende detaljkunnskaper, tilfeldige referanser til erfaringer og uklar eller mangelfull forankring i faglitteratur, og/eller manglende etisk refleksjon.

Other information

Studieplan vedtatt i avdelingsstyret 19. november 2004. Revisjon godkjent av avdelingens studieutvalg 11. mai 2009. Revisjon godkjent av dekan 10. mai 2010. Revisjon godkjent av fakultetets studieutvalg 26. september 2013. Revisjon godkjent av fakultetets studieutvalg 9. mars 2017