Studyinfo subject SPK6100 2018 HØST
SPK6100 Special Needs Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Tilpassing - individ og gruppe
- Study programme
-
Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et studietilbud som omfatter 30 studiepoeng og går over to semestre.
Spesialpedagogisk kompetanse i arbeid med barn og unge er et studietilbud som skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen læring og inkludering i barnehage, skole og annen pedagogisk virksomhet. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter for å kunne møte barn med behov for en mer omfattende tilpassing enn hva som er mulig innenfor ordinær pedagogisk virksomhet. Prinsippet om tilpassing vil være sentralt, og innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer, samt utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering og livskvalitet. Forebyggende arbeid og tidlig innsats vil bli vektlagt.
Studiet skal gi faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser for arbeid med barn og unge på ulike arenaer. Studiet skal samtidig danne grunnlaget for videre studier i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om utvikling av oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser
- har kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samarbeid med hjemmet
- har kunnskap om ulike rådgivings- og veiledningstilnærminger
Ferdigheter
Kandidaten
- er i stand til å ivareta alle ut fra den enkeltes behov
- kan legge til rette tiltak ut fra både enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger
- kan initiere og følge opp samarbeidsprosesser
- kan veilede barn, foreldre og personale
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foreldre, personale og andre instanser
Content
- Plan, forvaltning og lovverk
- Inkluderende opplæring, avvik og normalisering
- Mangfold i barnehage og skole, individ og fellesskap
- Forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Perspektiver på læring og utvikling
- Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, overgang barnehage/skole og samarbeid med hjemmet
- Myndiggjøring, resiliens og mestring
Teaching and learning methods
Studiet omfatter undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, kommunikasjon på OsloMets digitale læringsplattfrom, samt arbeid i tilknytning til praksisbaserte erfaringer. Seminarbasert arbeid vil bli benyttet for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sine arbeider med hverandre og faglærer. IKT og LMS brukes aktivt i læringsprosessene. Det vil bli gitt skriftlige oppfølgingsoppgaver tilknyttet to av temaene i hvert emne, se emneplaner.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En skriftlig gruppeoppgave på 1500 ord +/- 10 %
Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur innenfor emnet.
- Et muntlig gruppefremlegg med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven. Gruppefremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 30 min
- To skriftlige arbeidsoppgaver i gruppe som oppfølging av forelesninger knyttet til to av temaene i emnet, omfang 700 ord +/- 10 %
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler
Grading scale
Karakterskala: A - F
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.