Programplaner og emneplaner - Student
SPK6100 Special Needs Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Tilpassing - individ og gruppe
- Study programme
-
Special Needs Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Required preliminary courses
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
- Muntlig eksamen (YF/PF)
- Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
- Kunnskapsområde;og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse;(PF)
- Den;menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
- Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt;tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner;(PF)
- Utdanningsorganisasjoner,;samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra;myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
- Samarbeid;i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
- Ledelse;i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
- Opplæringssystemenes;historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
- Arbeidsmåter;som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet,;yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap;(PF/YF)
- Systemforståelse;og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
- Forskrifter;og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre;særegne trekk og utfordringer i bransjen;(YF)
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om utvikling av oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser
- har kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samarbeid med hjemmet
- har kunnskap om ulike rådgivings- og veiledningstilnærminger
Ferdigheter
Kandidaten
- er i stand til å ivareta alle ut fra den enkeltes behov
- kan legge til rette tiltak ut fra både enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger
- kan initiere og følge opp samarbeidsprosesser
- kan veilede barn, foreldre og personale
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foreldre, personale og andre instanser
Content
- Plan, forvaltning og lovverk
- Inkluderende opplæring, avvik og normalisering
- Mangfold i barnehage og skole, individ og fellesskap
- Forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Perspektiver på læring og utvikling
- Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, overgang barnehage/skole og samarbeid med hjemmet
- Myndiggjøring, resiliens og mestring
Teaching and learning methods
Studiet omfatter undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, kommunikasjon på OsloMets digitale læringsplattfrom, samt arbeid i tilknytning til praksisbaserte erfaringer. Seminarbasert arbeid vil bli benyttet for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sine arbeider med hverandre og faglærer. IKT og LMS brukes aktivt i læringsprosessene. Det vil bli gitt skriftlige oppfølgingsoppgaver tilknyttet to av temaene i hvert emne, se emneplaner.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En skriftlig gruppeoppgave på 1500 ord +/- 10 %
Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur innenfor emnet.
- Et muntlig gruppefremlegg med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven. Gruppefremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 30 min
- To skriftlige arbeidsoppgaver i gruppe som oppfølging av forelesninger knyttet til to av temaene i emnet, omfang 700 ord +/- 10 %
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler
Grading scale
Karakterskala: A - F
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.