EPN-V2

SPK6100 Special Needs Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Tilpassing - individ og gruppe
Study programme
Special Needs Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Required preliminary courses

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
  • Muntlig eksamen (YF/PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde;og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse;(PF)
  • Den;menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt;tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner;(PF)
  • Utdanningsorganisasjoner,;samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra;myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
  • Samarbeid;i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
  • Ledelse;i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
  • Opplæringssystemenes;historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
  • Arbeidsmåter;som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet,;yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap;(PF/YF)
  • Systemforståelse;og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
  • Forskrifter;og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre;særegne trekk og utfordringer i bransjen;(YF)

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om utvikling av oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • har kunnskap om inkluderende prosesser
  • har kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samarbeid med hjemmet
  • har kunnskap om ulike rådgivings- og veiledningstilnærminger

Ferdigheter

Kandidaten

  • er i stand til å ivareta alle ut fra den enkeltes behov
  • kan legge til rette tiltak ut fra både enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger
  • kan initiere og følge opp samarbeidsprosesser
  • kan veilede barn, foreldre og personale

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
  • kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
  • kan legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foreldre, personale og andre instanser

Content

  • Plan, forvaltning og lovverk
  • Inkluderende opplæring, avvik og normalisering
  • Mangfold i barnehage og skole, individ og fellesskap
  • Forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, overgang barnehage/skole og samarbeid med hjemmet
  • Myndiggjøring, resiliens og mestring

Teaching and learning methods

Studiet omfatter undervisning, individuelt arbeid, gruppe- og kollokviearbeid, kommunikasjon på OsloMets digitale læringsplattfrom, samt arbeid i tilknytning til praksisbaserte erfaringer. Seminarbasert arbeid vil bli benyttet for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sine arbeider med hverandre og faglærer. IKT og LMS brukes aktivt i læringsprosessene. Det vil bli gitt skriftlige oppfølgingsoppgaver tilknyttet to av temaene i hvert emne, se emneplaner.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En skriftlig gruppeoppgave på 1500 ord +/- 10 %

Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur innenfor emnet.

  • Et muntlig gruppefremlegg med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven. Gruppefremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 30 min
  • To skriftlige arbeidsoppgaver i gruppe som oppfølging av forelesninger knyttet til to av temaene i emnet, omfang 700 ord +/- 10 %

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler

Grading scale

Karakterskala: A - F

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.