EPN

SOS3110 Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium Emneplan

Engelsk emnenavn
Specializationin social work- placement training
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og samfunns-  og organisasjonsnivå. 

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap  

Studentene:  

  • har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.  

  • har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen.  

  • har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer.  

  • har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen. 

  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring. 

  • har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis. 

 

Ferdigheter  

Studentene: 

  • kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper. 

  • kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen.  

  • kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid.  

  • kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid. 

  • kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning.  

  • kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster. 

  • kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner.  

 

Generell kompetanse 

Studentene:  

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger. 

  • har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse.  

  • har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.  

  • har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet.  

  • har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.  

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis strekker seg over 12 uker, 4 dager på praksisstedet pr. uke. Hver tredje uke har studentene en dag samling på universitetet.    

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

1. Obligatorisk deltakelse i praksis

Praksisstudium er obligatorisk og reguleres av praksisreglementet. Det stilles krav til 80 % tilstedeværelse på praksisplassen. 

2. Obligatorisk deltakelse i samlinger

Det er krav til 80 % tilstedeværelse i samlinger i tilknytning til praksisstudium. Disse aktivitetene vurderes samlet mht. fravær. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40 % gis et arbeidskrav som må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.  

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

3. Skriftlige arbeidskrav i form av læringsdokumenter

I løpet av praksis skal studenten levere følgende 6 skriftlig arbeidskrav; læringskontrakt, kritisk episode analyse, tre refleksjonsnotat og en evaluering av læringskontrakt. 

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen. 

I siste fase av praksisstudiene leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave på 11-13 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.  

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.   

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.   

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students kontaktlærer kan ikke være sensor. 

Emneansvarlig

Siri Fjeldheim og Anne Jansen