Programplaner og emneplaner - Student
SOS3110 Specializationin social work- placement training Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i sosialt arbeid og praksisstudium
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en fordypning i sosialt arbeid med utgangspunkt i praksis. Emnet har fokus på kunnskap, forståelse og ferdigheter når det gjelder sammenheng mellom egen praksisutøvelse og samfunns- og organisasjonsnivå.
Required preliminary courses
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har bred kunnskap om relevante teorier og modeller for samhandling og kommunikasjon.
- har bred kunnskap om marginalisering og ekskluderingsmekanismer som har betydning for klientgruppene på praksisplassen.
- har bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid på ulike nivåer.
- har kunnskap om politiske og organisatoriske forholds (ledelse, organisasjonskultur, resurser) påvirkning for profesjonsutøvelsen.
- har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i et samfunn i endring.
- har bred kunnskap om kritisk refleksjon over egen praksis.
Ferdigheter
Studentene:
- kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter i samhandling med individer og grupper.
- kan kritisk anvende ulike teoretiske perspektiver og metoder knyttet til praksisplassen.
- kan anvende teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid.
- kan diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid.
- kan drøfte forholdet mellom samfunnsutvikling, kunnskapsutvikling og forskning.
- kan reflektere over hvordan profesjonsidentitet formes innenfor ulike organisasjonskontekster.
- kan reflektere over eget handlingsrom i ulike organisasjoner.
Generell kompetanse
Studentene:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelse.
- har innsikt i hvordan dømmekraft kan utvises i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.
- har innsikt i hvordan egen praksisutøvelse fremmer eller hemmer likeverd, inkludering og mestring for ulike individer og grupper i samfunnet.
- har innsikt og en kritisk forståelse av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
Teaching and learning methods
I dette emnet anvendes ulike pedagogiske virkemidler. Praksis ute i feltet, veiledning og omvendt undervisning. Omvendt undervisning er en prosessbasert tilnærming som består av tre faser som bygger på hverandre; studentenes egen forarbeid, samling på universitetet og etterarbeid i gruppe/ individuelt. Praksis strekker seg over 12 uker, 4 dager på praksisstedet pr. uke. Hver tredje uke har studentene en dag samling på universitetet.
Course requirements
Studentene skal gjennomføre et prosjekt innenfor et gitt overordnet tema. Temaet vil være inspirert av samfunnsaktuelle eller fremtidige utfordringer og kan variere fra år til år. Innenfor temaet kan studentene definere egne problemstillinger eller hente inspirasjon fra en liste med forhåndsdefinerte problemstillinger. «Grønn energi» kan være et overordnet tema med problemstillinger knyttet til for eksempel bærekraftig materialbruk, energieffektiv teknologi eller miljøbevissthet. Det er et krav at sluttproduktet er en fysisk eller datasimulert prototype.
Studentene vil bli inndelt i grupper. Gruppene settes sammen på en måte som legger til rette for tverrfaglig samarbeid. Gjennom semesteret tilbys kurs og samlinger med relevant innhold for oppgaven. Verktøy, utstyr og materialer i OsloMet Makerspace står til gruppenes disposisjon.
Det ferdige produktet presenteres mot slutten av semesteret.
Assessment
Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke, og endelig godkjenning gis av utdanningen.
I siste fase av praksisstudiene leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave på 11-13 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
This course, together with Mathematics 1000, will give the students an understanding of mathematical concepts, problems and solution methods with the focus on application, particularly in engineering subjects.
The course builds on ELFE/MAFE/KJFE1000 Mathematics 1000.
Examiners
Admission requirements.
Course contact person
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- using linear algebra to calculate eigenvalues and eigenvectors
- discussing functions of multiple variables and as solutions of difference equations different problems
- discussing and explaining how sequences can be derived through sampling (measurement), with the use of formulas, and to solve differential equations
- explaining the convergence of series, and explaining power and Fourier series as approximations to functions
- using Taylor polynomials to calculate approximate values for integrals and limiting values
Skills The student is capable of:
- using diagonalization of matrices to solve linear systems of differential equations with constant coefficients
- interpreting the gradient and the directional derivative geometrically and using linear approximation and the total differential for functions in multiple variables to calculate uncertainty
- determining and classifying critical points in functions of two variables
- discussing the interpolation problem, and explaining and using methods to determine an interpolating polynomial
- determining the convergence of series using the ratio test, and differentiating and integrating power series term-by-term
- determining Maclaurin series and calculate polynomials as approximations to functions, and calculate Fourier series of periodic functions
General competence The student is capable of:
- identifying the connection between mathematics and their own field of engineering
- translating a practical problem from their own field into mathematical form, so that it can be solved analytically or numerically
- using mathematical methods and tools that are relevant to their field of engineering
- assessing the results of mathematical calculations and using basic numerical algorithms