Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4432 Specialisation in Norwegian sign language and Sign language Education 2 – The teacher as researcher and developer Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 – Tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk i Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap består av to emner (2x15 studiepoeng): Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse og Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler. Det kan tas opp studenter til kun fagfordypningen (2x15 studiepoeng) for innpassing i andre masterstudier så fremt studenten tilfredsstiller kravene for opptak til Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap.
Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler, har som målsetting å videreutvikle kunnskap for å observere, forstå, analysere, vurdere og utvikle undervisning i og på tegnspråk i norsk grunnskole, samt ulike og aktuelle arbeids- og læringsformer i skole eller barnehage. Faget legger til rette for at studentene får utvikle sine kunnskaper om og ferdigheter i akademisk skriving. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på tegnspråkfaget. Målet er at studentene skal bli i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som lærer i og på tegnspråk. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne fag- og forskningslitteratur. Sentralt i Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteratur som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.
Learning outcomes
Sentrale temaer i emne 2 er kommunikasjon i klasserommet, argumentasjon, sosial kompetanse, bildebøker og tilrettelegging av undervisningen i en mangfoldig elevgruppe.
Content
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Teaching and learning methods
Bestått emne 1.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosial kompetanse
- har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
- har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
- har kunnskap om tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
- har kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
- har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
- har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
- har kunnskap om leseforståelse
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
- kan analysere, vurdere og gjennomføre undervisning knyttet til bildebøker og fagtekster for barn
- kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
- kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
- kan legge til rette for utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
- kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
- kan drøfte kritisk temaer som vurdering og tilpasset opplæring
Assessment
Se informasjon i programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Formålet med arbeidskravene er å anvende læringsressursert tilpasset eget klasserom, bli mer oppmerksom på kommunikasjon i klasserommet i norsk og matematikk samt å formidle til kolleger. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell fagtekst med analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Undervisningsopplegget skal deles i kollegium på egen arbeidsplass. (Omfang: Fagtekst om lag 1800 ord, presentasjon ca. 10 minutter.)
- Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)
Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.
Grading scale
Skriftlig gruppeeksamen (3-4 studenter) med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Examiners
The student must have been admitted to the study programme.