Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4432 Specialisation in Norwegian sign language and Sign language Education 2 – The teacher as researcher and developer Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 – Tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course Energy design and building physics will give the students a comprehensive knowledge of analysis of building physics. The course has a special focus on the façade's impact on thermal comfort, daylight, energy demand and moisture.
Learning outcomes
None other than admission requirements
Content
Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - Tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet og tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Studentene;får;anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt;på;tegnspråk som fag i skolen og Kunnskapsløftet for hørselshemmede. Gjennom å lese om og reflektere over relevant nasjonal og internasjonal forskning, skal studentene bli i stand til å vurdere utviklingen av;tegnspråkfaget;på nasjonale og internasjonale arenaer. Denne fagbaserte kunnskapen skal bidra til studentenes analytiske evne til;å;vurdere utviklingen av tegnspråkfaget. Det legges vekt;på studentens egen endringskompetanse, som forutsetter evne til å analysere og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid relatert til tegnspråkfaget i skolen og se egne erfaringer i lys av forskning.
Teaching and learning methods
After completing this course, the student has achieved the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- how to design a facade that provides good indoor climate and low energy consumption
- moisture and heat transport through the building envelope including windows, walls, ceilings and floor slabs
- elements of passive house design, on the topics of indoor climate and energy use
- the roles and processes of integrated building design
- the most important criteria and calculation methods for daylight design and energy efficient lighting
- airflow in buildings and how to achieve airtight buildings
- principles and challenges of heat recovery
Skills
The student is capable of
- performing calculations and analysing results for U- and g-values for windows, walls, ceilings and floor slabs
- performing calculations and analysing results for thermal comfort in case of solar radiation and low outdoor temperatures
- performing calculations and analysing results for thermal bridges
- performing calculations and analysing results for moisture transport through structures
- performing calculations and analysing results of daylight conditions in rooms and energy savings by daylight control
- designing buildings which meet criteria for good indoor climate and low energy demand
- designing and analysing ventilation and infiltration in conjunction with pressure conditions, and designing energy optimal solutions
- designing façades with optimal performance on thermal comfort, daylight, energy demand and cost-efficiency
General competence
The student is capable of
- analysing buildings and solving problems related to detailed design of building parts, considering thermal comfort, daylight, moisture and energy demand
- considering the extent and distribution of thermal bridges and proposing measures to avoid condensation and achieve good thermal comfort and low energy demand
- evaluating and choosing the right tool for the problem
- planning and performing an analysis of relevant building physics problems, and provide relevant advice for a client
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Studenten skal individuelt og innen fastsatt frist levere en prosjektskisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven.
- Studenten skal, individuelt eller i par, levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang;på 1600 ord +/- 10 %. Det skal lages et kort sammendrag på video på inntil 5 minutter med en tegnspråklig presentasjon av prosjektskissen og litteraturgjennomgangen. Prosjektskissen og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med.
Assessment
Eksamensform
Individuell skriftlig hjemmeoppgave (i form av en fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område med omfang på 5000 ord +/-10 %. Tema skal være godkjent av faglærer minimum to uker før leveringsfrist.
;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.
Permitted exam materials and equipment
The following required coursework must be approved before a student can take the exam:
- two project milestone Meetings
Grading scale
Part 1 Individual written exam of three hours, which counts 70 percent.
Part 2 Project work in groups of two to three students, which counts 30 percent. Both report, work process, as well as oral and visual presentation, are considered.
Exam part 1) Exam results can be appealed.
Exam part 2) Exam results cannot be appealed.
Both parts of the examination must be graded pass/E or better in order to pass the course.
In case of a new and postponed individual written examination, an oral examination form may be used. If an oral examination is applied for a new and postponed examination, this cannot be appealed.
Examiners
Exam part 1) Support materials attached to the examination paper. Handheld calculator that does not communicate wirelessly. If the calculator has internal memory, the memory must be empty before the exam. Random controls may occur.
Exam Part 2): Any support materials.