Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4421 Fagfordypning i spesialpedagogikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Special Needs Education 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive betydningen av en korrekt modellanalyse for planlegging av en avtakbar protese.
- kan beskrive hvordan en avtakbar protese bør utformes i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske krav
- kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, polymerisering og renovering
- har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer
- kan beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
- har kjennskap til grunnleggende preparasjonsdesign, materialer og teknikk for planlegging og framstilling av single kroner
- kjenner til bruksområder for single implantater og valg av implantatets tilhørende komponenter med hensikt å tilrettelegge for et funksjonelt design
- kan forklare hvordan form, farge og tekstur benyttes som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
- kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form
- kjenner til prinsipper for ansiktsanalyse og prosedyrer for gjennomføring av fargeuttak
Ferdigheter
Studenten kan
- fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast og avtakbar protetikk med akseptabel kvalitet
- framstille gipsmodell med replika for implantat arbeidsmodeller
- fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og keramer
- stille opp tenner på helproteser mot antagonist med stabil okklusjon
- polymerisere, pusse og polere helproteser etter gitte kriterier
- designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med god morfologi
- under veiledning benytte parallellometer til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
- anvende farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett
- under veiledning utføre fargeuttak og ansiktsanalyse av pasienter
- grunnleggende digital design (CAD) av single kroner
- kan bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over kvaliteten på eget arbeid
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og tennenes psykososiale betydning, både tilknyttet enkeltpersoner og grupper i samfunnet relatert til god folkehelse og arbeidsinkludering
- har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstreninger. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger og øvingsoppgaver. På seminarene arbeider studentene individuelt eller i grupper. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige og grunnleggende ferdigheter for fremstilling av single kroner og helproteser. Det gis opplæring i riktig bruk vedlikehold av utdanningens maskiner og utstyr.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
- har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
- kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
- har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
- har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
- har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
;
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
- kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
- kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
- kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
- kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
- kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis
Innhold
Emnet består av følgende tema og deltema:
- Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
- Ideologi og profesjon
- Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
- Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
- Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
- Profesjonsetiske dilemmaer
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
- Elev og foresatte som medaktører
- Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
- Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)
2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer
- Språk og begrepsutvikling
- Lese- og skriveutvikling
- Utvikling av matematiske ferdigheter
- Funksjon og funksjonsevne
- Utviklingshemming
- Barn og unge i ulike livssituasjoner
- Sosial- og emosjonell utvikling
- Psykiske vansker
Arbeids- og undervisningsformer
Mappevurdering: Individuell mappe bestående av 8 praktiske oppgaver etter gitte kriterier (tilsvarende 12 laboratoriedager).
Vekting: To (2) av oppgavene trekkes til sensur. Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller begge oppgavene likt, men dersom en av oppgavene blir vurdert til F, blir også samlet karakter F.
Ny og utsatt eksamen: Studenten har rett til å omarbeide innleverte oppgaver vurdert til F (ikke bestått) én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurdering og eksamen
Gradert skal A-F
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer vurderer alle besvarelsene
Vurderingsuttrykk
20 studiepoeng overlapp med TANN1300 Protetikk 1
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.