EPN-V2

SKUT4421 Fagfordypning i spesialpedagogikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Special Needs Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
  • har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
  • har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
  • har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
  • har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
  • kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
  • kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis

Innhold

Emnet består av følgende tema og deltema:

  1. Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
    • Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
    • Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Profesjonsetiske dilemmaer
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
    • Elev og foresatte som medaktører
    • Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
    • Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)

2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer

  • Språk og begrepsutvikling
    • Lese- og skriveutvikling
    • Utvikling av matematiske ferdigheter
  • Funksjon og funksjonsevne
    • Utviklingshemming
  • Barn og unge i ulike livssituasjoner
    • Sosial- og emosjonell utvikling
    • Psykiske vansker

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.

Praksisrelaterte oppgaver

Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i emnet. Oppgavene innpasses og tilpasses den enkelte students interessefelt, utdanningsløp eller arbeidssituasjon. Praksisrelaterte oppgaver vil kunne omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i feltet, ved den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller ved fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres under utenlandsopphold.

Praksisrelaterte oppgaver kan inngå som en del av praksisopplæringen for studenter som innpasser masterstudiet i en fireårig grunnskolelærerutdanning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

Arbeidskrav 2

Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.

Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.

Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.

Vurderingsuttrykk

Se opptakskrav i programplanen.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
  • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
  • har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
  • kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
  • kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
  • kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen