Arbeid med IT-systemer
På grunn av arbeid med IT-systemer kan du oppleve ustabilitet i tilganger til OsloMet sine systemer og tjenester i perioden 24.-26. mars. Sjekk driftsmeldingene for oppdateringer.
På grunn av arbeid med IT-systemer kan du oppleve ustabilitet i tilganger til OsloMet sine systemer og tjenester i perioden 24.-26. mars. Sjekk driftsmeldingene for oppdateringer.
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Se opptakskrav i programplanen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
Ferdigheter
Studenten
Generell kompetanse
Studenten
Emnet består av følgende tema og deltema:
2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer
Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.
Praksisrelaterte oppgaver
Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i emnet. Oppgavene innpasses og tilpasses den enkelte students interessefelt, utdanningsløp eller arbeidssituasjon. Praksisrelaterte oppgaver vil kunne omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i feltet, ved den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller ved fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres under utenlandsopphold.
Praksisrelaterte oppgaver kan inngå som en del av praksisopplæringen for studenter som innpasser masterstudiet i en fireårig grunnskolelærerutdanning.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).
Arbeidskrav 2
Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.
Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.