Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4412 Fagfordypning i begynneropplæring 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Early Literacy and Mathematics 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Det er også læringsutbyttebeskrivelser som krever planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:
- Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
- En skriftlig oppgave i gruppe knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10 %.
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Forkunnskapskrav
Studentene kan ha med det skriftlige arbeidskravet (se andre kulepunkt under Arbeidskrav) til eksamen.
Læringsutbytte
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Innhold
Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:
- Begynneropplæring sett i av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Ulike pedagogiske tilnærminger i opplæringen på 1.-4.trinn
- Filosofiske perspektiver med relevans for barn og begynneropplæring
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Intern og ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I dette emnet er det matematikkundervisningen som står i fokus. På den ene siden ser vi på en del overordnede teorier for matematikkundervisning og har et komparativt perspektiv på disse.
Vi bygger på teorier om lærerkompetanse (sett i sammenheng med teoriene ovenfor) og hvordan lærerkompetanse kan utvikles, for eksempel gjennom Lesson Study. Videre er teorier om utvikling av undervisningsforløp og -ressurser relevant.
På den annen side arbeider vi med et matematisk emne, algebra, og ser på forskning om algebraundervisning, herunder også algebraundervisning basert på matematikkhistorien. En del av litteraturen er forskjellig for studenter på utdanningen for trinn 1-7 og studenter på trinn 5-10, med vekt på henholdsvis begynneropplæring og ungdomstrinnet.
En sentral del av emnet er å bruke utvalgte teorier for å utvikle, prøve ut og evaluere undervisningsopplegg.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.;
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Egne notater etter nærmere retningslinjer
Vurderingsuttrykk
Gradert skala;A-F
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.;