EPN-V2

SKUT4411 Fagfordypning i begynneropplæring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Early Literacy and Mathematics 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.

    Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 vil gi studentene inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på hvordan undervisning i kroppsøving kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov, og vil spesielt fokusere på hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold.

  • Forkunnskapskrav

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
    • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
    • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget til utforsking av nye problemområder
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
    • kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
    • kan reflektere kritisk over hvilken rolle fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
  • Innhold

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av en individuell, skriftlig hjemmeoppgave (fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område på 4500 ord +/-10 %. I fagartikkelen skal kandidaten utnytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt). Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.