Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4392 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.
I fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk 2 vil studentene få innsikt i nyere samfunnsfagdidaktisk forskning i Norge og internasjonalt. Studiet gir ytterligere fagdidaktisk kvalifisering til arbeidet i grunnskolen samtidig som studentene får anledning til å utvikle sin forsknings- og utviklingskompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om utvalgte samfunnsgeografiske emner og historiske grunnlagsproblemer
- har inngående kunnskap til sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
- kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
- kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
- kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget
Innhold
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere artikkelen.
I løpet av semesteret skal studentene også presentere foreløpig problemstilling, metode og teori for masteroppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I emnet presenteres og diskuteres bibliotek- og informasjonsvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til de faglige og vitenskapelige tradisjonene bibliotek- og informasjonsvitenskapen springer ut av, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i bibliotekarens arbeidsområder, samt bibliotekenes historie og mandat.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kunnskap om hovedtrekk ved bibliotek- og informasjonsvitenskap
- sentrale fagbegreper
- kunnskap om bibliotekarens rolle og arbeidsområder
- grunnleggende kunnskap om bibliotekenes historiske utvikling
- sentrale utviklingstrekk og utfordringer på det bibliotek- og informasjonsfaglige feltet
Ferdigheter
- anvende faglige begreper i vurdering av bibliotekfaglige problemstillinger
- delta i en faglig diskusjon om bibliotek- og informasjonsfaglige tema
Generell kompetanse
- en akademisk arbeidsmåte
- erfaring med å delta i gruppearbeid
- reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår profesjon og praksis
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid som presenteres muntlig (5-10 minutter).
- Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering av kort tekstlig bidrag (ca. 300 ord).;
Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Sensorordning
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med et omfang på ca. 12.000 tegn, inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.