EPN-V2

SKUT4392 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

    I fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk 2 vil studentene få innsikt i nyere samfunnsfagdidaktisk forskning i Norge og internasjonalt. Studiet gir ytterligere fagdidaktisk kvalifisering til arbeidet i grunnskolen samtidig som studentene får anledning til å utvikle sin forsknings- og utviklingskompetanse.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om utvalgte samfunnsgeografiske emner og historiske grunnlagsproblemer
    • har inngående kunnskap til sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap
    • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag
    • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget
    • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget
  • Innhold

    Emnet deles i to deler:

    • Geografi med vekt på samfunnsgeografi.
    • Historiske grunnlagsproblemer i teori og metode.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere artikkelen.

    I løpet av semesteret skal studentene også presentere foreløpig problemstilling, metode og teori for masteroppgaven.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    ;Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen.
    • Forberedte innlegg til seminarene. Til hver gang forbereder studentene omtrent tre til fire refleksjonsspørsmål på grunnlag av en faglig refleksjon knyttet til pensum.
    • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- ti prosent. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur. Problemstillingen skal fundamenteres i ett eller flere av temaene og diskusjonene på masterundervisningen i vårsemesteret. Fagartikkelen skal være en teoretisk gjennomgang av relevant litteratur.

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor.