Studieinfo emne SKUT4382 2018 HØST
SKUT4382 Fagfordypning i RLE og RLE-didaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in RLE and RLE Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypning i KRLE og KRLE-didaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er KRLE og KRLE-didaktikk 1 og KRLE og KRLE-didaktikk 2.
KRLE og KRLE-didaktikk 2 setter søkelys på religions- og livssynsdidaktikk og kjennskap til teoretiske posisjoner og praktiske arbeidsmåter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
-
har oppnådd fordypet kunnskap om det religionsdidaktiske forskningsfeltet, og kan forstå dette i lys av mer generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
-
har oppnådd fordypet kunnskap om god fagutøvelse i skolen, om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning
-
har inngående kunnskap om hvordan KRLE-faglig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning
Ferdigheter
Studenten
-
kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
-
kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
Generell kompetanse
Studenten
-
kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
-
kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
-
kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Innhold
Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det religions- og livssynsdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Religionsdidaktisk selvforståelse og selvdefinering (identitetsperspektiv) samt legitimeringsproblematikk står sentralt. Ulike forståelser av religion og livssyn og konsekvensene dette har for fagutøvelse i skolen er et viktig fokus. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave over fem dager: En skriftlig fagtekst med en selvvalgt problemstilling med utgangspunkt i pensum. Omfang: 4500 ord +/- ti prosent.
Ved ikke bestått eksamen er det adgang til å omarbeide eksamensbesvarelsen én gang. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagtekst.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.