Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4362 Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Norwegian and Norwegian Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer, prosjektarbeid og selvstudium.
Læringsutbytte
Det er fire arbeidskrav i emnet, knyttet til ulike faser av prosjektet. Alle skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Det første arbeidskravet er individuelt og består av et motivasjonsnotat og søknad om prosjekt. Det andre arbeidskravet er knyttet til oppstartsfasen og er en muntlig presentasjon i gruppe over prosjektets mål og interessenter. Det tredje arbeidskravet er en skriftlig innlevering over milepæler i prosjektet, levert av prosjektgruppa i fellesskap. Det fjerde arbeidskravet er prosjektgruppas sluttrapport som skal oversendes emneansvarlig og oppdragsgiver i prosjektets avslutningsfase. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Innhold
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk.
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv.
- Barn og unges lese- og skriveopplæring.
- Muntlig bruk av språket i klasserommet.
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsformen består av en individuell semesteroppgave over et selvvalgt, pensumrelatert tema knyttet til det konkrete prosjektet (20.000 til 25.000 tegn med mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.