EPN

SKUT4351 Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Science and Science Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i naturfag og naturfagdidaktikk (30 studiepoeng) består av to emner à 15 studiepoeng (Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 2). Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra moderne naturvitenskap som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag og skolefag, samt fagets rolle i samfunnet. Emnet gir også studentene utdypende naturfaglig kunnskap innen utvalgte temaer i biologi og fysikk med relevans for grunnopplæringen. Temaene knyttes til utvalgte kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag samt tilrettelegging for progresjon av disse kjerneelementene gjennom skoleløpet fra begynneropplæring til fullført grunnskole.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
  • har kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter 

Studenten

  • kan formulere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger
  • kan behandle problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen på en faglig og forskningsmessig måte
  • kan gi faglig gode skriftlige og muntlige redegjørelser for problemstillinger og spørsmål knyttet til naturfag i grunnopplæringen

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan bidra til utvikling av naturfaget i grunnopplæringen
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi skriftlig og muntlig
  • kan bruke sin kunnskap i naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1 fokuserer på naturvitenskapens metoder og emner fra moderne naturvitenskap som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets egenart. Det legges vekt på avansert kunnskap i fagspesifikk "literacy" (scientific literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Et overordnet mål er å gi studentene inngående forståelse av hvordan naturfag kan bidra inn i de fagovergripende temaene bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap.

 

Biologi

Hovedtemaet omfatter inngående kunnskap i emner som er sentrale for dypere forståelse av biologifaget (Big Ideas of Science) og utforskende arbeid ute:

  • Genetisk informasjon, genteknologi og avl sett i sammenheng med biologisk mangfold og evolusjon
  • Arbeid med progresjon i sentrale temaer i biologi

 

Fysikk

Hovedtemaet omfatter utvalgte emner fra moderne fysikk: 

  • Materiens oppbygning, med emner som atomfysikk, kjernefysikk og radioaktivitet, elementærpartikler og de fire kreftene/vekselvirkningene
  • Universet og universets utvikling, inkludert relativitetsteoriene

 

Naturfagdidaktikk

De overgripende didaktiske emnene i temaet er naturvitenskapelig forståelse og tenking med spesielt fokus på:

  • Argumentasjon og kritisk tenkning
  • Bruk av media i undervisningen
  • Utforskende undervisning
  • Naturfag i fagovergripende temaer
  • Å jobbe med kjerneelementer (Big Ideas) i naturfag
  • Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet

 

Naturvitenskapens og teknologiens egenart (Nature of Science and Technology)

I dette temaet kommer vi inn på sentrale emner som belyser naturvitenskapens og teknologiens egenart samt deres bidrag til vår kultur og tenkning:

  • Vitenskapelig tenkemåte og kunnskapssyn
  • Sosiovitenskapelige problemstillinger
  • Vitenskapsskepsis og etiske dilemmaer knyttet til utvikling og bruk av teknologi.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

 

I temaene Naturvitenskapens og teknologiens egenart (Nature of Science and Technology) og Naturfagdidaktikk

  • Debatt knyttet til sosiovitenskapelig kontrovers.
  • Presentasjon av artikkel i undervisning (inntil 15 minutter).

 

I temaene Fysikk og Naturfagdidaktikk

  • Skrive en individuell didaktisk oppgave som beskriver en av aktivitetene i temaet og drøfte ulike grep for at arbeidet skal ha en utforskende karakter. (1000 ord ± 10 %)

 

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Fagfordypning i naturfag og naturfagdidaktikk 1

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved fravær vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer.

  • Delta på seminar med presentasjon av artikler 
  • Forberedelse og deltakelse på debattbasert undervisningsopplegg 
  • Deltakelse på dag 1 av Naturfagskonferansen

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, på 4500 ord +/- 10 %. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.