Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4342 Fagfordypning i musikk og musikkdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Music and Music Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Læringsutbytte
Emnet består av følgende to deltemaer:
1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer
Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:
- Sakkyndighetsarbeid.
- Interprofesjonelt samarbeid.
Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:
- Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
- Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Foreldresamarbeid.
2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning
Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:
- Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
- Veiledning av barn, voksne og kolleger.
- Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.
Pedagogisk systemarbeid:
- Skolekultur og tolkningsfelleskap.
- Forebygging og tidlig innsats.
Innhold
Emnet består i hovedsak av arbeid med tester. Foruten en videreføring av temaområdet musikkpedagogiske grunnlagsproblemer vil temaer som kreativitet, musikkteknologi og populærmusikk behandles.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen med varighet 15 minutter til presentasjon over selvvalgt tema basert på pensum og ti minutter til spørsmål fra sensorer.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden. Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.