Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4331 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hjelpemidler våren 2021:
Alle
[Hjelpemidler tidligere:]
Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt kalkulator. MATLAB hvis teknisk mulig.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F.
Læringsutbytte
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Innhold
En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoffet som finnes i matematikkdidaktikk og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsstudiet i matematikk en er tatt opp på grunnlag av. I emnet vil man knytte matematikk til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom og praksisfelt og gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon, og vitenskapelig forskning.
Sentrale temaer i emnet er:
- Matematikkens rolle i samfunnet
- Læring og undervisning av matematikk
- Undervisningskunnskap i matematikk
- Literacy og elevmedvirkning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe minst tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff (del av pensum), tidsramme om lag 20 minutter per gang.
- De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Sensorordning
Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.