EPN-V2

SKUT4331 Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Mathematics and Mathematics Education 1
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Hjelpemidler våren 2021:

Alle

[Hjelpemidler tidligere:]

Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt kalkulator. MATLAB hvis teknisk mulig.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Innhold

En vesentlig del av studiet består i å gjøre seg kjent med sentrale deler av det fagstoffet som finnes i matematikkdidaktikk og som samlet ligger klart over nivået i det 60-poengsstudiet i matematikk en er tatt opp på grunnlag av. I emnet vil man knytte matematikk til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom og praksisfelt og gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur og erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon, og vitenskapelig forskning.

Sentrale temaer i emnet er:

  • Matematikkens rolle i samfunnet
  • Læring og undervisning av matematikk
  • Undervisningskunnskap i matematikk
  • Literacy og elevmedvirkning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal individuelt eller i gruppe minst tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff (del av pensum), tidsramme om lag 20 minutter per gang.
  • De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Sensorordning

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.