EPN-V2

SKUT4324 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.

    ;

    Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene

    er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (SKUT4323) og Fagfordypning i kroppsøving

    og kroppsøvingsdidaktikk 2 (SKUT4324). Til sammen skal emnene gi studentene avansert kompetanse

    knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk.

    ;

    SKUT4324 bygger videre på SKUT4323 og skal gi studentene inngående kunnskap om teoretiske

    perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på kroppslige læring,

    inkludering og mangfold..

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell

    kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
    • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
    • har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
    • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
    • kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
    • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
  • Innhold

    All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv

    som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i

    identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers

    forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et

    samfunn preget av mangfold.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og

    veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminar.
    • Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
    • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

    ;

    Seminarene preges av studentaktiv undervisning som tar utgangspunkt i dialog og skal understøtte studentenes øvelser i kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Dette fordrer tilstedeværelse.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem

    perspektiver og kontraster og å se sammenhenger mellom tematikkene i emnet.

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tilgjengelig.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for

    oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.