EPN

SKUT4322 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.

Kroppsøvingsdidaktikk 2 bygger videre på kroppsøvingsdidaktikk 1, og skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer på læring i kroppsøvingsfaget, vurdering og kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Dagsaktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

  • har inngående kunnskap om forskning på kroppsøvingsfaget

  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for kroppsøvingsfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling

  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen kroppsøving

Innhold

Kroppsøvingsdidaktikk 2 skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøvingsfaget. Emnet fokuserer på ulike former for vurdering i kroppsøving, og hvordan vurdering kan fremme elevenes læring. I emnet vil studentene arbeide med digitale uttrykk og ressurser, og kritisk analysere hvilke perspektiv de gir på fysisk aktivitet, kropp og kroppsøving. Dagsaktuelle problemstillinger i kroppsøving vil også bli drøftet. Eksempel på dette kan være:

 

  • Kroppsøving, danning eller helse?

  • Kroppsøving - et kjønnet fag?

  • Hva er god helse og hvilken rolle spiller skolen?

  • Lærer- eller situasjonsstyrt undervisning?

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og veiledning. I tillegg vil praktisk undervisning/arbeid bli benyttet. I forbindelse med seminaret vil studentene arbeide med digitale uttrykk og visuelle metoder. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

 Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter på et seminar.

  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Vurdering og eksamen

En individuell, skriftlig semesteroppgave (i form av et essay) etter selvvalgt tema innen emnets område på 6000 ord +/- ti prosent.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan essayet omarbeides.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tilgjengelig.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.