EPN-V2

SKUT4321 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.

    Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 vil gi studentene inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på hvordan undervisning i kroppsøving kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov, og vil spesielt fokusere på hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold.

  • Forkunnskapskrav

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
    • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
    • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
    • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk- estetiske læringsprosesser
    • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
    • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
    • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk
    • har profesjonsfaglig digital kompetanse og kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
    • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse
  • Læringsutbytte

    Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

  • Innhold

    All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Fenomenologisk -, sosiokulturelt -, sosialkonstruktivistisk -, økologisk - og nevrovitenskapelig perspektiv kan være sentrale perspektiv som tas opp i undervisningen. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det også hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et samfunn preget av mangfold.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Arbeidskravet består av to deler: Seminarframlegg i gruppe. Framlegget skal knyttes til pensum og perspektiver. Framlegget skal ha en lengde på 10 - 15 minutter. Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 5-10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.
    2. Innlevering av notat på 400 ord +/- 10% med kort redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff knyttet til fagartikkelen (hjemmeeksamen).

    Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Eksamen består av en individuell, skriftlig hjemmeoppgave (fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område på 4500 ord +/-10 %. I fagartikkelen skal kandidaten utnytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt). Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

  • Vurdering og eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

    • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver
    • Tilrettelegging for sosial og faglig kontinuitet i overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
    • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
    • Kommunikasjon og klasseromskultur.
    • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
    • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen
  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.