Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4321 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.
Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 vil gi studentene inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på hvordan undervisning i kroppsøving kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov, og vil spesielt fokusere på hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget til utforsking av nye problemområder
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
Content
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Delta aktivt i følgende underaktiviteter som en del av undervisningen og det selvstendige arbeidet:
- Workshops- og forestillingsarbeid.
- Interne gruppevisninger.
- Overvære profesjonelle forestillinger relatert til faget.
- Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.
- Innlevering av teoretisk oppgave som reflekterer historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteater opp mot sentral teori, omfang 500-1000 ord.
Teaching and learning methods
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
Assessment
Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.
Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i vanlig teater. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.
Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Læringsutbytte:
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bevegelsesteatrets kunstneriske ståsted i samtiden
- har kunnskap om oppbygging av en forestilling
- har kunnskap om rollegestaltning og karakterisering
- har kunnskap om samspill mellom aktører, rom og publikum
- kjenner til historie- og sjangertrekk innenfor bevegelsesteateret som referanse for egen skapende virksomhet
- kjenner til fagets egenart og anvendelse gjennom ulike medier
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid samt nytenkning innenfor fagområdet bevegelsesteater
- kjenner til bevegelsesteatrets didaktiske retningen
Ferdigheter
Studenten
- kan fremstille bevegelsesaktører til scenisk bruk
- kan fremstille sceniske rom for bevegelsesteater
- kan utvikle egen dramaturgisk og visuell forståelse for bevegelsesteater
- kan analysere, dokumentere og vurdere praktisk skapende arbeid
- har kompetanse i å anvende kilder, formidle begreper og grunnleggende teorier innen bevegelsesteater.
Generelle kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere bevegelsesteaterforestillinger med barn, unge eller voksne som målgruppe
- kan drøfte eget skapende arbeid og bidra til utvikling av god praksis
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
Examiners
Emnet er et fulltidsstudium på dagtid. Det forutsetter derfor at studenten (i hovedsak) er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen.
Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk.
Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal vise fagets egenart gjennom forskjellige visninger. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere, som å oppleve og skape bevegelsesteater.
Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning og instruksjon i både bevegelsespraksis i en didaktisk form, i prosessen med bevegelsesfaget og med produktet av bevegelsesteatret.
Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering av studentens bevegelsesuttrykk.
Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.