Programplaner og emneplaner - Student
SKOMP1000 Sykepleiens faglige og samfunnsvitenskapelige grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Profession of Nursing and Social Science
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØSKompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten lære om sykepleiefagets historikk, idegrunnlag, kunnskapsbasert praksis, kulturforståelse, yrkesetikk, stats og kommunalkunnskap samt helse- og sosialpolitikk. Dette danner grunnlag for sykepleierens oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
- kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
- kjenner til vitenskapsteori, forskningsetikk og ulike forskningsmetoder
- kan forklare kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
- kan drøfte etisk teori og yrkesetiske prinsipper
- kan referere til helse og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav, tvangsbestemmelser og lover og forskrifter
- kan beskrive velferdsstatens utvikling og se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
- kan gjøre rede for pasientsikkerhet og kvalitet innenfor nivåene i helsetjenesten
- kan gjøre rede for det kulturelle mangfold i Norge, inkludert samenes status som urfolk
- kan begrunne sin profesjonelle kommunikasjon i ulike relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan dokumentere sykepleie på en faglig forsvarlig og juridisk måte
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- kan anvende teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle fagstoff om helseforvaltning og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
- kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
- kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og prinsipper
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, seminar, søkekurs på bibliotek/studieverksted og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på workshop og seminar
- Studieoppgave 1
Sykepleiens faglige grunnlag
1a) Fokus på etikk
Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etisk refleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede
1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis
Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)
- Studieoppgave 2
Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.
2a) Fokus på helse og sosialrett
Individuelt fagnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %)
2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten
Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Link til Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven gjøres tilgjengelig i oppgavesettet. I tillegg kan godkjent ordbok tas med.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
Kari Dahl
Emneoverlapp
Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/S1110, SYBA/S1200 og SYBA/S3000/3010.