Programplaner og emneplaner - Student
SFV5100 Digital revolusjon? Samfunnsvitenskapelige perspektiv på teknologi i helse- og sosialsektoren Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital revolution? Social science perspectives on technology in the health and social care sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasiMaster Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Digitalisation entails a profound transformation of the society we live in and is often referred to as the Fourth Industrial Revolution. But what does digitalisation actually mean in practice?
In this course, students will acquire knowledge and understanding of how technology and digitalisation both influence and are influenced by social conditions. The course will focus on the digitalisation of the welfare state's health and social services, with particular emphasis on service providers and recipients. It will examine how challenges in adopting new technology on the ground are connected to the legal, political, economic, organisational, and material frameworks surrounding digitalisation and the services themselves.
The course will also illustrate how technological development occurs within a historical and societal context: that technologies are embedded in and shaped by heterogeneous networks of people and objects; that technologies are interpretatively flexible; and that technological innovations can benefit some while disadvantaging others, playing a role in both inclusion and exclusion. By following specific health and welfare technologies on their journey from producer to end-user, students will also learn how the interaction between the design of technology, users’ experiences, and fundamental norms in democratic societies influences the implementation process.
Language of instruction is English if students from abroad are enrolled.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kurset gir mulighet til å fordype seg i gravejournalistikkens metoder og verktøy. Studentene skal selv produsere et større graveprosjekt i tekst, lyd eller video tilrettelagt for en digital plattform. Deltagelse på konferansen DATA-Skup kan være en integrert del av emnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til relevant teori og begreper av betydning for sosialfaglig arbeid i skolen
- har kunnskap om sosialarbeiderens relasjonsarbeid i en skolekontekst
- har kjennskap til gjeldende opplæringslov og aktuelle offentlige dokumenter som er av relevans for sosialfaglig arbeid i skolen
- kan gjenkjenne de ulike fasene i gruppeprosesser i skolen
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sine kunnskaper om gruppeprosesser i samarbeid med skoleansatte
- bruke sine sosialfaglige kunnskaper i samarbeid med elever, foresatte, skoleansatte og andre samarbeidspartnere
- gjøre systematiske observasjoner som grunnlag for intervensjon for å få forståelse for hvordan sosialfaglig arbeid i skolen praktiseres
Generell kompetanse
Studenten
- har både teoretisk og praktisk kunnskap om hvordan sosialfaglig kompetanse er relevant i skolekonteksten
- kan belyse samarbeidet på individ-, gruppe- og systemnivå
- har kjennskap til skolen som arena for forebygging av utenforskap
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og tar utgangspunkt i studentaktive læringsformer, og veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjons- og refleksjonsoppgaver samt forberedelse, gjennomføring og analyse av studentenes feltarbeid.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatorisk aktivitet godkjent innen fastlagt frist for å kunne framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1. Feltarbeid
Gjennomføring av 4 timers feltarbeid i skolen etter godkjent formulering av problemstilling.
Den enkelte student har selv ansvar for å melde seg på og møte opp til feltarbeidet og holde seg orientert om oppmøtetidspunkt og kontaktperson. Ved manglende gjennomføring av feltarbeid gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved manglende godkjent arbeidskrav mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the student complies with the rules for source referencing.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hanne Christoffersen og Ivar Lødemel
Emneansvarlig
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over tre dager som består av to deler. Del en er en metoderapport på 4-6 sider knyttet til graveprosjektet, del to er kritisk analyse på 3-5 sider av en selvvalgt gravesak publisert i pressen. Graveprosjektet leveres som et vedlegg til eksamen. Eksamen får én samlet karakter.
Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Ved strykkarakter må begge delene av eksamen leveres på nytt.