EPN-V2

SFBPRAK Masterklinikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training in Family Therapy
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er todelt; prakisutplassering hvor studenten gjennom veiledet praksis skal øve seg på å være familieterapeut og workshops/undervisning knyttet til de ulike familieterapeutiske tilnærmingene. Emnet går over fem semestre med totalt 300 timer veiledet praksis fordelt over tre semestre.

Presentasjon av de ulike familieterapeutiske tilnærminger og øvelser i praktiseringen av disse står sentralt. I praksisutplassering skal studenten trene på utøvelsen av familieterapeutiske tilnærminger i endringsarbeid med familier under veiledning av erfarne familieterapeuter. Studenten arbeider gjennom hele emnet med å integrere personlig terapeutisk utvikling, teori, forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Politiattest

Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.

Forkunnskapskrav

Signe Vagle og Maritha Blaker

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om familieterapifeltet og sentrale familieterapeutiske tilnærminger
  • inngående forståelse om hva som virker i terapi - herunder evidensbasert praksis
  • inngående kunnskap om hvordan det personlige og profesjonelle gjensidig påvirker hverandre, og konsekvenser av slik kunnskap for forståelse av seg selv i relasjon til andre i sin profesjonelle praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende presenterte perspektiver, familieterapeutiske tilnærminger og praktiske ferdigheter i endringsarbeid
  • delta i familiearbeid - herunder i ulike terapeutiske posisjoner, både som som hovedterapeut, co-terapeut og reflektør
  • arbeide med sammensatt problematikk i familier
  • arbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning i familiearbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide endringsorientert gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske tilnærminger i arbeidet med familier, enkeltindivider, samt i konsultasjon, veiledning og undervisning
  • reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier
  • reflektere over eget terapeutisk ståsted og bevissthet om betydningen av det personlige aspektet i relasjonelle møter med andre i en profesjonell sammenheng

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet veksler mellom ulike undervisningsformer, herunder forelesninger, workshops, gruppearbeid, veiledning samt veiledet praksis. Det vil bli organisert kollokviegrupper som skal fungere som selvdrevne veiledningsgrupper gjennom hele Masterklinikk-emnet.

Praksisperioden er på totalt 300 timer med oppstart i tredje semester.

Praksis består av øvelser i ulike aspekter ved terapeutisk arbeid på et godkjent praksissted, hvor hver student gjennomfører en individuell midtveissamtale med veileder hvert semester. Hvert praksissted organiserer praksis innenfor en felles progresjonsramme som er utarbeidet av OsloMet. OsloMet er ansvarlig for oppfølgingen av praksisplassordningen og godkjenning av praksissteder, som må foreligge før studentene kan påbegynne praksisopplæringen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende fem arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter være godkjent:

  • Arbeidskrav 1. Individuell skriftlig oppgave

Studenten skal levere et skriftlig arbeid på 1100 ord (+/- 10 %). Oppgaven leveres før oppstart av praksis.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan begynne sin praksisperiode. Det gis individuell tilbakemelding på arbeidskravet. Dersom den skriftlige oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Arbeidskrav 2. Praksisperioden

300 timer praksis må være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Praksisveileder godkjenner timeantallet.

  • Arbeidskrav 3. Tilstedeværelse i undervisning/workshops

Det er krav om obligatorisk fremmøte med minst 75 % deltagelse i undervisning/workshops. Har studenten fravær utover 25 % kan det ikke kompenseres med arbeidskrav, og studenten kan ikke gå videre til neste studieår i masterklinikken eller framstille seg til eksamen.

  • Arbeidskrav 4. Individuell praksisrapport

Studenten leverer en individuell praksisrapport på 8 sider (+/- 10 %) på slutten av praksisperioden. Praksisrapporten godkjennes og signeres av praksisveileder, og med dette bekreftes både utførte oppgaver og de gjennomførte 300 timene. Student skal også signere egen rapport. Praksisrapporten må være godkjent av emneansvarlige før studentens praksisperiode godkjennes. Dersom praksisrapporten ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Arbeidskrav 5. Individuelt refleksjonsnotat

Studenten leverer et individuelt refleksjonsnotat på 2 sider/ ca. 900 ord (+/- 10 %) om eget arbeid og utvikling gjennom selvdrevne veiledningsgrupper basert på egen loggføring gjennom hele perioden. Refleksjonsnotatet leveres inn ved avslutning av veiledningsgruppe-arbeidet. Dersom refleksjonsnotatet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Studenten kan ikke framstilles til eksamen før disse arbeidskravene/obligatoriske aktivitetene er godkjent.

Vurdering og eksamen

All exams in the first and second year of study must be passed.

Hjelpemidler ved eksamen

Knowledge

The student has knowledge about

  • The ways in which perspectives in social work are shaped within specific social and normative contexts and how the field of social work also shapes our understandings of the contexts within which we practice
  • The history and development of social work and its influence on contemporary understandings of social work globally
  • Hegemonic knowledge production in social work Contemporary social problems, social inequalities and systems of oppressions for social work in an international context.

Skills;

The student can

  • identify different perspectives and apply knowledge about how these perspectives are shaped within specific contexts
  • critically reflect on how specific conceptualizations shape social work understandings The student can critically reflect on how context- and power-based perspectives shape social work practice and how social work practices reinforce these perspectives
  • understand how context is key to understand how social work practice and services are developed and delivered, with reference to values, ethics and anti-oppressive practice

;

General Competence

The student can

  • identify and communicate knowledge concerning different, global perspectives on key issues taken up within social work.
  • exchange knowledge about how dominant norms within social work’s function to set the premises for models applied and for the meaning this has at the social and individual levels

Vurderingsuttrykk

The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and assigned literature. Students are expected to read the course literature and to actively participate in the course meetings, with an emphasis on dialogue.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.

Emneansvarlig

Astrid Christensen

Alicja Olkowska

Signe Vagle