Programplaner og emneplaner - Student
SFBPRAK Masterklinikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training in Family Therapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er todelt; prakisutplassering hvor studenten gjennom veiledet praksis skal øve seg på å være familieterapeut og workshops/undervisning knyttet til de ulike familieterapeutiske tilnærmingene. Emnet går over fem semestre med totalt 300 timer veiledet praksis fordelt over tre semestre.
Presentasjon av de ulike familieterapeutiske tilnærminger og øvelser i praktiseringen av disse står sentralt. I praksisutplassering skal studenten trene på utøvelsen av familieterapeutiske tilnærminger i endringsarbeid med familier under veiledning av erfarne familieterapeuter. Studenten arbeider gjennom hele emnet med å integrere personlig terapeutisk utvikling, teori, forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.
Undervisningsspråk er norsk.
Politiattest
Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.
Forkunnskapskrav
Emnene SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge og SFB4100 Systemisk grunnlagsforståelse må være bestått før studenten kan utplasseres i praksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om familieterapifeltet og sentrale familieterapeutiske tilnærminger
- inngående forståelse om hva som virker i terapi - herunder evidensbasert praksis
- inngående kunnskap om hvordan det personlige og profesjonelle gjensidig påvirker hverandre, og konsekvenser av slik kunnskap for forståelse av seg selv i relasjon til andre i sin profesjonelle praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende presenterte perspektiver, familieterapeutiske tilnærminger og praktiske ferdigheter i endringsarbeid
- delta i familiearbeid - herunder i ulike terapeutiske posisjoner, både som som hovedterapeut, co-terapeut og reflektør
- arbeide med sammensatt problematikk i familier
- arbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning i familiearbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide endringsorientert gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske tilnærminger i arbeidet med familier, enkeltindivider, samt i konsultasjon, veiledning og undervisning
- reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier
- reflektere over eget terapeutisk ståsted og bevissthet om betydningen av det personlige aspektet i relasjonelle møter med andre i en profesjonell sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet veksler mellom ulike undervisningsformer, herunder forelesninger, workshops, gruppearbeid, veiledning samt veiledet praksis. Det vil bli organisert kollokviegrupper som skal fungere som selvdrevne veiledningsgrupper gjennom hele Masterklinikk-emnet.
Praksisperioden er på totalt 300 timer med oppstart i tredje semester.
Praksis består av øvelser i ulike aspekter ved terapeutisk arbeid på et godkjent praksissted, hvor hver student gjennomfører en individuell midtveissamtale med veileder hvert semester. Hvert praksissted organiserer praksis innenfor en felles progresjonsramme som er utarbeidet av OsloMet. OsloMet er ansvarlig for oppfølgingen av praksisplassordningen og godkjenning av praksissteder, som må foreligge før studentene kan påbegynne praksisopplæringen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende fem arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter være godkjent:
- Arbeidskrav 1. Individuell skriftlig oppgave
Studenten skal levere et skriftlig arbeid på 1100 ord (+/- 10 %). Oppgaven leveres før oppstart av praksis.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan begynne sin praksisperiode. Det gis individuell tilbakemelding på arbeidskravet. Dersom den skriftlige oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 2. Praksisperioden
300 timer praksis må være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Praksisveileder godkjenner timeantallet.
- Arbeidskrav 3. Tilstedeværelse i undervisning/workshops
Det er krav om obligatorisk fremmøte med minst 75 % deltagelse i undervisning/workshops. Har studenten fravær utover 25 % kan det ikke kompenseres med arbeidskrav, og studenten kan ikke gå videre til neste studieår i masterklinikken eller framstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 4. Individuell praksisrapport
Studenten leverer en individuell praksisrapport på 8 sider (+/- 10 %) på slutten av praksisperioden. Praksisrapporten godkjennes og signeres av praksisveileder, og med dette bekreftes både utførte oppgaver og de gjennomførte 300 timene. Student skal også signere egen rapport. Praksisrapporten må være godkjent av emneansvarlige før studentens praksisperiode godkjennes. Dersom praksisrapporten ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 5. Individuelt refleksjonsnotat
Studenten leverer et individuelt refleksjonsnotat på 2 sider/ ca. 900 ord (+/- 10 %) om eget arbeid og utvikling gjennom selvdrevne veiledningsgrupper basert på egen loggføring gjennom hele perioden. Refleksjonsnotatet leveres inn ved avslutning av veiledningsgruppe-arbeidet. Dersom refleksjonsnotatet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Studenten kan ikke framstilles til eksamen før disse arbeidskravene/obligatoriske aktivitetene er godkjent.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler: 1) en individuell mappeinnlevering og 2) en individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra praksis. Eksamensdelene vektes likt 50/50. Begge eksamensdelene må være bestått for å bestå emnet.
1) Mappeinnlevering
Tre arbeider leveres i ett dokument som skal inneholde følgene:
- En skriftlig presentasjon av filmopptaket. Presentasjonen skal være på 3/4 til 1 side.
- En ordrett utskrift (transkribering) av dialogen i filmklippet på 15 minutter.
- Et genogram (familie-tre) over familien. Dette kan tegnes på eget ark.
Mappen må være bestått for å kunne framstille seg til muntlig eksamen.
2) Muntlig eksamen
Muntlige eksamen har en varighet på ca. 1 time per kandidat, og inkluderer karakterfastsettelse og begrunnelse for karakteren. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i mappeinnleveringen, filmopptaket fra praksis og pensum fra alle de tre studieårene.
Den muntlige eksaminasjonen tar utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra studentens kliniske arbeid, der studenten er hoved-terapeut. Opptaket tas i siste termin av praksis. I familiesamtalen, som er filmet til eksamen, skal det være minst to generasjoner i familien tilstede. Filmopptaket tas med av kandidaten selv på kryptert minnepinne på eksamensdagen.
Ved stryk må studenten velge en annen sekvens av det allerede innleverte opptaket for ny eksaminering, samt levere inn ny mappe i tråd med det nye opptaket.
Dersom studenten ikke møter til muntlig eksamen grunnet sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn, kan samme opptak benyttes, samt allerede innleverte mappe, ved utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Transkript av fimklippet (uten egne notater) er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.
Emneansvarlig
Astrid Christensen
Alicja Olkowska
Signe Vagle