EPN

SFBPRA Masterklinikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training in Family Therapy
Studieprogram
Masterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandling / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterprogram i sosialfag
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet veksler mellom undervisning i familieteori og metode med trening i workshops i små grupper på universitetet,  og direkte arbeid/praksis med barn og familier under veiledning av erfarne familieterapeuter i helseforetak, familievernkontor eller i kommune. Det arbeides med å integrere personlig terapeutisk utvikling, teori, forskningsbasert kunnskap og metode. Studentene får trening i å arbeide med nettverk, familie, par og enkeltklienter, og får evaluert eget arbeid fra en veileder og medstudenter.

 

Det arbeides gjennom hele utdanningen med integrering av kunnskap fra klinikkpraksisen og teoriekstern kunnskap fra de andre teoriemnene i studiet. Klinikkpraksisen går over to år med til sammen 300 timers veiledet praksis, fordelt over fire semestre (fra andre til og med femte semester). Praksisen er en integrert del av emnet. Undervisningen i emnet er organisert over tre studieår.

 

Studenter kan og oppfordres til selv å finne praksissted, men universitetet vil foreta en faglig vurdering før praksisstedet kan godkjennes.

 

Politiattest

Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.

Forkunnskapskrav

Emnet SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge må være bestått før studentene kan utplasseres i praksis.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om og oversikt over familieterapifeltet, familieterapiens historie, ulike familieforståelser og ulike sentrale familieterapeutiske metoder
  • inngående utviklingspsykologisk forståelse av barnet og barnet i samspill med sine omsorgspersoner
  • inngående forskningsbasert kunnskap om hva som virker i terapi - herunder evidensbasert praksis

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier og metoder i terapeutisk arbeid
  • kunne delta og arbeide i reflekterende team i familiearbeid - herunder arbeide i ulike posisjoner (for eksempel hovedterapeut, co-terapeut, reflektør)
  • håndtere og føre journal i forhold til juridiske og etiske forskrifter
  • hanskes med sammensatte tilstander som vold i familien, rusproblemer, spiseforstyrrelser og selvskading

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide endringsorienterende gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske retninger innen helse og velferdstjenester, herunder også konsultasjon, veiledning og undervisning
  • arbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning i familiearbeid
  • reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier

Arbeids- og undervisningsformer

Andre semester består av 48 timer undervisning ved universitetet i familieteori og metode, herunder casebasert undervisning, gjerne med case fra eget arbeidssted.

Klinikkpraksisen starter i andre semester med veiledet praksis i helseforetak, familievernkontor eller i kommune, fordelt over fire semestre, fra andre til femte semester, 75 timer per semester. Praksisen består av terapeutisk arbeid i små grupper og direkte arbeid med barn og familier som ledes av erfarne familieterapeuter. Hver student skal ha en individuell midtveissamtale med veileder hvert semester. Ellers foregår praksisveiledningen i grupper. Hver klinikk har ansvar for å organisere praksisen innenfor en felles progresjonsramme, slik at de vedtatte læringsutbyttene i emnet oppnås.

Parallelt med klinikkpraksisen vil det være casebasert undervisning i familieteori og metode 12 timer per semester ved universitetet. I siste (sjette) semester avsluttes emnet med 48 timer casebasert undervisning og forberedelse til eksamen.

 

Praksis

Praksisdelen av emnet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet (se avsnittet «Arbeidskrav»).

Krav til godkjent praksisperiode : Alle arbeidskrav og kravet til tilstedeværelse må være godkjent. Studenten skal i løpet av praksisperioden ha fått trening i, og skal vise at han/hun mestrer følgende ferdigheter:

  • Anvende relevante teorier og metoder i terapeutisk arbeid.
  • Anvende og være en del av reflekterende team i familiearbeid - herunder arbeide i ulike posisjoner (for eksempel hovedterapeut, co-terapeut, reflektør).
  • Håndtere og føre journal i forhold til juridiske og etiske forskrifter.
  • Hanskes sammensatte tilstander som for eksempel vold i familien, rusproblemer, spiseforstyrrelser og selvskading.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å sikre den terapeutiske kvaliteten på studiet er det krav om obligatorisk fremmøte med minst 80 prosent deltagelse i klinikk. Dersom fraværet overstiger 20 prosent, og er mindre enn 30 prosent, kan studenten kompensere for fraværet med et arbeidskrav.  Har studenten fravær utover 30 prosent kan det ikke kompenseres med arbeidskrav og studenten kan ikke gå videre til neste studieår i masterklinikken eller framstille seg til avsluttende eksamen siste studieår. Praksisperioden må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen i emnet.

Underveis i emnet er det videre to innleveringer av arbeidskrav, ett teoretisk og ett klinisk, henholdsvis i første og femte semester. I tillegg skal det leveres arbeidskrav i sjette semester, i forkant av avsluttende muntlig eksamen.

Andre semester: Studenten skal levere et skriftlig arbeid på seks sider +/- ti prosent om et familieterapeutisk dilemma, og analysere dette utfra et teoretisk og/eller metodisk perspektiv. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan begynne sin praksisperiode. Det er anledning til å omarbeide arbeidskravet en gang dersom det ikke blir godkjent. I tillegg må emnet SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge være bestått før studenten kan utplasseres i praksis.

Femte semester: Studenten skal levere en praksisrapport på åtte sider +/- ti prosent med logg og med refleksjoner om hvordan målene og læringsutbyttene i praksisperioden er nådd. Det skal arbeides med rapporten i hele praksisperioden og arbeidet skal være utgangspunkt for de individuelle midtveissamtalene med praksisveileder. Praksisrapporten skal til slutt i femte semester godkjennes av praksisveileder og undertegnes av både praksisveileder og student. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent for at studenten kan få sin praksisperiode godkjent. Dersom det er tvil om studenten vil nå sine læringsutbytter i praksis skal studenten varsles tidlig i henhold til forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, kapittel 8.

Sjette semester: Forberedelse til avsluttende eksamen. Under den muntlige eksaminasjonen skal studenten fremvise et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra sitt kliniske arbeid, der studenten er hovedterapeut. Opptaket skal være fra det siste året i utdanningen. På eksamensdagen må studenten derfor ta med et ferdig redigert filmopptak. Følgende arbeidskrav skal leveres i forkant av avsluttende eksamen i tredje studieår innen en gitt frist:

  • Skriftlig presentasjon av saken studenten har tatt filmopptak av. Denne presentasjonen skal være kortfattet og ikke overskride én A4 side.
  • Studenten skal også skrive en mest mulig ordrett utskrift av dialogen i det utvalgte filmklippet.
  • I tillegg skal det lages et genogram (familietre) for familien. Dette kan tegnes på eget ark. Genogrammet skal gi informasjon om minst tre generasjoner.

Studenten kan ikke fremstille seg til eksamen før disse arbeidskravene er godkjent.

Vurdering og eksamen

Emnet masterklinikk avsluttes med en muntlig eksaminasjon med en varighet på ca. én time. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i de skriftlige arbeidskravene, videoen og pensum fra alle de tre studieårene.

 

Retningslinjer for videopresentasjonen

Studenten skal presentere et ca. 15 minutters videoutdrag fra sitt kliniske arbeid. Opptaket skal være fra det siste året i utdanningen. Hensikten med dette er å gi studenten en mulighet til å demonstrere

  • gode ferdigheter i klinisk intervensjon
  • evnen til å knytte teori til praksis
  • egen profesjonell (teoretisk og klinisk) utvikling gjennom utdanningsperioden.

Det er viktig at studenten viser sin anvendelse av faglig tenkning i praksis. Videre skal han/hun vise evne til å reflektere over det som skjer i "det kliniske øyeblikket" og å knytte dette til behandlingsprosessen.

Arbeidskrav som er godkjent til ordinær muntlig eksamen, skal normalt benyttes ved ny/utsatt eksamen. Det er likevel anledning til å levere omarbeidet versjon av arbeidskrav til ny og utsatt eksamen dersom det er behov for dette. Disse må i så fall godkjennes på forhånd.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått / Ikke bestått

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.