Studieinfo emne SFB5110 2019 HØST
SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Issues of Child and Adolescent Mental Health
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever og kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser og utviklingsbetingelser ut fra et utviklingspsykopatologisk og salutogenetisk perspektiv. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling gjennom kritisk refleksjon rundt ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om hvordan biopsykososiale forståelser anvendes til å forstå barn og familie
- kritisk fundert kunnskap om mye anvendte kategoriseringssystemer
- inngående kunnskap om salutogense
- inngående kunnskap om resiliens
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere ved hjelp av biopsykososiale forståelser i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever
- begrunne iverksettelsen relevante behandlingstiltak når foreldre strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere, gjesteforelesere, og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal levere et individuelt skriftlig arbeidskrav på ti til tolv sider om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Studentene skal ha 7 dagers individuell hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider +/- 10 %.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 prosent av besvarelsene, som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle besvarelser.
Emneansvarlig
May-Britt Solem