EPN

SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan

Engelsk emnenavn
Issues of Child and Adolescent Mental Health
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever og kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser og utviklingsbetingelser ut fra et utviklingspsykopatologisk og salutogenetisk perspektiv.  Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling gjennom kritisk refleksjon rundt ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studentene har

  • fordypet kunnskap om hvordan biopsykososiale forståelser anvendes til å forstå barn og familie
  • kritisk fundert kunnskap om mye anvendte kategoriseringssystemer
  • inngående kunnskap om salutogense
  • inngående kunnskap om resiliens
  • fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer

 

Ferdigheter

Studentene kan

  • analysere ved hjelp av biopsykososiale forståelser i behandlingsarbeid
  • gjenkjenne ulike tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever
  • begrunne iverksettelsen relevante behandlingstiltak når foreldre strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
  • utøve praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere, gjesteforelesere, og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere et individuelt skriftlig arbeidskrav på ti til tolv sider om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentene skal ha 7 dagers individuell hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider +/- 10 %.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 prosent av besvarelsene, som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle besvarelser.

Emneansvarlig

May-Britt Solem