Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Issues of Child and Adolescent Mental Health
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever og kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser og utviklingsbetingelser ut fra et utviklingspsykopatologisk og salutogenetisk perspektiv. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling gjennom kritisk refleksjon rundt ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om hvordan biopsykososiale forståelser anvendes til å forstå barn og familie
- kritisk fundert kunnskap om mye anvendte kategoriseringssystemer
- inngående kunnskap om salutogense
- inngående kunnskap om resiliens
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere ved hjelp av biopsykososiale forståelser i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever
- begrunne iverksettelsen relevante behandlingstiltak når foreldre strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet handler om språkets makt i offentlige tekster som sirkulerer mellom profesjonelle og brukere i velferdsstaten. Velferdsstaten virker og eksisterer gjennom tekster. Tekster så forskjellige som NOUer, journaler, stortingsmeldinger, nyhetsreportasjer og møtereferater bidrar til å forme politikk og påvirker viktige beslutningsprosesser. Hvordan en «klient», «bruker», «pasient» eller «beboer» fremstilles i en journal kan få avgjørende betydning for personens videre liv. Emnet fokuserer på språk som en maktfaktor i velferdsstaten og i møte med den enkelte klient.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har innsikt i
- ulike tekstanalytiske tradisjoner
- ulike teorier om makt og språk
- ulike tekstsjangre med betydning for velferdssamfunnet
Ferdigheter
Kandidaten kan selvstendig
- diskutere anvendeligheten av ulike tekstanalytiske metoder
- analysere ulike velferdstekster
- reflektere over språk og tekst som maktfaktorer innenfor velferdssamfunnet og i eget arbeid
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger og praktisk analysearbeid i grupper og gjennom plenumsdiskusjoner. Studenten får et reflektert forhold til analyseredskapene gjennom selvstendig arbeid med ulike typer tekster.I
Det praktiske analysearbeidet foregår i form av to skriveseminar. I forkant av første seminar leverer studenten inn et førsteutkast til essay. Det gis tilbakemelding fra seminaransvarlig på første seminar. I forkant av andre seminar leverer studenten et bearbeidet utkast av eget essay, og leser to medstudenters førsteutkast. På det andre seminaret skal studenten gi skriftlige og muntlige opponentkommentarer på disse. For å få opponentkommentarer og tilbakemelding fra seminarleder, forutsettes deltakelse i begge seminar
Vurderingsuttrykk
Ingen arbeidskrav.
Sensorordning
Studentene skal skrive et essay med utgangspunkt i en selvvalgt foreliggende tekst. I essayet skal studentene analysere den selvvalgte teksten med utgangspunkt i en av analysemetodene på pensum. Valg av analysemetode skal begrunnes ut fra dens anvendelighet i forhold til valgte problemstilling og tekst. Essayet skal være på 10 sider +/- 10 %. Midtveis i emnet vil studentene som deltar på skriveseminarene få tilbakemelding på et førsteutkast til essay fra henholdsvis to medstudenter og faglærer. Essayet bearbeides deretter videre og leveres til en fastsatt frist.
Emneansvarlig
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.