Programplaner og emneplaner - Student
SERNB3000 Helse og ernæringskommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Nutrition Communication
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    ForkunnskapskravOpptak til studiet 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har bred kunnskap om kommunikasjonsteorier og modeller som kan anvendes i veiledningsstrategier overfor personer i målgrupper som ønsker kosthold- og livsstilsendringer
- har bred kunnskap om fysiske rammebetingelser, verbale og non-verbale uttrykk i dialogen mellom sender og mottaker som kan fremme/hemme ernæringskommunikasjonen
- har kjennskap til atferds- og læringsteorier med relevans for kostholds- og livsstilveiledning
- har kjennskap til faktorer som kan påvirke personers forutsetninger for å lykkes med sine ønsker om kosthold- og livsstilsendring
- har kunnskap om særegenheter og tilpasninger ved ernæringskommunikasjon overfor målgrupper med ulik kulturell og etnisk bakgrunn
- har kjennskap til planlegging, gjennomføring og evaluering av ernæringsrettede tiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunnet hovedsakelig i form av kampanjer og intervensjoner
- har kjennskap til hvordan ulike typer massemedia fungerer og kan anvendes innen ernæringskommunikasjon
- har kjennskap til hvordan ulike aktører innen helse- og ernæringskommunikasjon arbeider i samfunnet
- har kjennskap til betingelser, forberedelser, deltakeratferd og oppfølgingsstrategier som personer som tilhører norske offisielle delegasjoner under internasjonale ernæringsforhandlinger bør forholde seg til
 Ferdigheter Studenten - kan gjennomføre kostholdsveiledning overfor klienter på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig kunnskapsbasert grunnlag
- kan utøve ernæringskommunikasjon i 1:1-setting på en profesjonell måte, både verbalt og non-verbalt
- kan skape et fysisk miljø rundt selve ernæringskommunikasjonen som bidrar til å fremme denne
- kan tilpasse ernæringskommunikasjonen til klienter med ulikt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring
- kan gjennomføre ernæringskommunikasjon på et kultursensitivt grunnlag
- kan delta i planlegging og assistere gjennomføring av ernæringskampanjer og intervensjoner
- kan anvende ulike typer massemedia som kanaler for ernæringskommunikasjon
- kan delta under internasjonale ernæringsforhandlinger
 Generell kompetanse Studenten - kan utøve tilpasset ernæringskommunikasjon overfor ulike målgrupper, i ulike settinger, og gjennom ulike kanaler, på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig basert grunnlag
 
- 
    Innhold- kommunikasjonsbegrepet
- kommunikasjonsteorier med relevans til ernæringsveiledning og massekommunikasjon om kosthold og ernæring
- Health literacy og nutrition literacy
- faglige og etiske særegenheter ved ernæringskommunikasjon
- profesjonalitetskriterier i rollen som ernæringsveileder og kommunikator
- fysiske rammefaktorer for ernæringskommunikasjon i 1:1 settinger
- rollemodellbegrepet
- målgruppeanalyse
- atferds- og læringsteorier med relevans for ernæringskommunikasjon
- kostholdsveiledning for atferdsendring
- kostholdsveiledning for kognitiv endring
- kulturell kompetanse og kultursensitivitet innen ernæringskommunikasjon
- strategier for ernæringstiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunn
- massemediers rolle som formidler av informasjon om kosthold og ernæring
- å lage og formidle et vitenskapelig basert helsefremmende budskap om kosthold og ernæring
- ernæringskommunikasjon i internasjonale forhandlinger
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerArbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, muntlige fremlegg, praktisk oppgave, gruppearbeid og selvstudium. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - gruppeoppgave med muntlig framlegg à 15 minutter, inntil 4 studenter i gruppa.
- en individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 2000 ord.
 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell muntlig høring basert på oppgitt emne, 15 minutter presentasjonstid, 48 timer forberedelsestid. Individuelt utarbeidet PowerPoint som brukes i høringen inngår i den samlede vurderingen. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F 
- 
    Sensorordning2 interne