EPN

SERNB2400 Internasjonal ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
International Nutrition
Studieprogram
Bachelorstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

SERNB2000 eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuelle trender i den globale mat- og ernæringssituasjonen
  • har bred kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et internasjonalt perspektiv hos gravide, ammende, spedbarn og småbarn
  • har bred kunnskap om de ulike former for underernæring, mulige årsaker, konsekvenser og tiltak
  • har bred kunnskap om amming og tilleggskost i fattige land
  • har bred kunnskap om strategier for å redusere feilernæring
  • har kunnskap om mat og ernæring i krisesituasjoner
  • har kunnskap om mat og ernæringssikkerhet i et globalt perspektiv (nutrition-sensitive food systems/development)
  • kjenner til konseptet mat som menneskerettighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan evaluere ernæringsstatus og anvende WHO vekstkurver for barn
  • kan anvende UNICEF-modell for underernæring
  • kan anvende WHOs indikatorer for amming og tilleggskost (IYCF)
  • kan beregne matbehov i en krisesituasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan fremvise profesjonelt og etisk ansvar ved å belyse relevante problemstillinger i forbindelse med ernæringsarbeid i konfliktområder og fattige land
  • har innsikt i internasjonale guidelines som blir brukt ved ernæringsarbeid i konfliktområder og fattige land

Innhold

  • FNs tusenårsmål, og veien fremover
  • ernæringsstatus og undernæring
  • amming og tilleggskost (IYCF)
  • nutrition transition og dobbel sykdomsbyrde
  • mat og ernæringssikkerhet
  • mat i krisesituasjoner
  • mat og menneskerettigheter
  • dagsaktuelle tema

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Interne