EPN

SERNB1000 Introduksjon til samfunnsernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Public Health Nutrition
Studieprogram
Bachelorstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
  • kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
  • kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
  • kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
  • kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
  • kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
  • har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
  • kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
  • har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet

Ferdigheter

Studenten

  •  
  • kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
  • kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
  • har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon

Innhold

  • mat- og ernæringssituasjonen nasjonalt og globalt
  • mat som del av personlig identitet og sosialisering
  • teoretisk rammeverk
  • bærekraftig mat
  • bibliotektjenester, internettkilder, dataprogram og databaser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom dialogbasert forelesning, gruppearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - en individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord)

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Interne