Programplaner og emneplaner - Student
REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial accounting 3
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonEnkeltemner innenfor økonomi og administrasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.
Forkunnskapskrav
Three of four compulsory exercises must be approved in order for students to be able to take the exam. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity before the exam.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
- har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studentene kan
- innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
- utarbeide konsernregnskap
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studentene kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Assessment part: 1) none, 2) all aids.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.
Vurdering og eksamen
1) and 2): Two internal examiners.
External examiners are used regularly.
Hjelpemidler ved eksamen
MABY4400 Analysis and Design of Structures, or courses with an equivalent learning outcome.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.