Programplaner og emneplaner - Student
RELA6000 Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpersonal competences related to students and colleagues
- Studieprogram
-
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
Forkunnskapskrav
Eksamen i emnet består av innlevering av gruppearbeid og muntlig gruppeeksamen. Innleveringen av gruppearbeidet skal leveres enten som et skriftlig produkt (3-4 sider, referanser kommer i tillegg) eller i form av et multimedieprodukt (3-5 minutter) som leveres før muntlig gruppeeksamen. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag.
Deretter gjennomføres det muntlig gruppeeksamen. Gruppene presenterer sitt arbeid muntlig for medstudenter og sensorer. Gruppene vil få tilbakemelding på presentasjon og innhold, samt spørsmål fra aktuelt pensum. Muntlig gruppeeksamen vil være på inntil 25 minutter per gruppe.
Produktet og presentasjonen vurderes samlet.
Unntaksvis kan enkeltstudenter få godkjenning til individuell fremstilling til eksamen.
Kandidater/grupper som ikke består kan levere omarbeidet produkt og fremstille seg til ny og utsatt eksamen. Kandidater som har gyldig fravær fra muntlig presentasjon, men har bidratt til produktet, fremstiller seg kun til ny og utsatt muntlig eksamen.
Læringsutbytte
Gradert skala A - F.
Innhold
Bestått/ikke bestått
Arbeids- og undervisningsformer
Begge eksamene har en intern og en ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emneansvarlig: Remi Johansen Hovda
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
· har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier.
· har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier.
· har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter.
· har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier.
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier.
· har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene.
· kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier.
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse.
Hjelpemidler ved eksamen
«Kunsten å dragge» er et enkeltemne (15 studiepoeng) som kan kombineres med andre fag, særlig estetiske, pedagogiske og/eller kjønnteoretiske studier, som drama og teaterkommunikasjon, kunst, design, og håndverk, pedagogikk, dans, sang og andre fagfelt der drag kan både være en uttrykksform og/eller en metode.
All undervisning og prosjekter på dette emnet er obligatoriske, der det på slutten av semestret vil være to eksamener, en praktisk eksamen og en skriftlig eksamen.
Undervisningen legges opp slik at studentene får muligheten til å tilnærme seg den kunnskapen og ferdighetene de trenger for å gjennomføre eksamenene. Det legges vekt på det utøvende aspektet med drag, og derfor er all undervisning obligatorisk å delta på. Her må studenten regne med å jobbe fysisk på gulvet, utforske ulike uttrykk, utprøve på seg selv sminke, leke med kostymer og andre teknikker for å transformere seg selv inn til en dragkarakter. I tillegg skal vi koble på teori og praksis, mens vi jobber utøvende for å kunne reflektere over og drøfte drag opp mot relevante samfunnsnyttige problemstillinger.
Vurderingsuttrykk
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav innen fastlagte frister:
- Arbeidskrav 1: Kunnskapstest 1
- Arbeidskrav 2: Kunnskapstest 2
- Arbeidskrav 3: Kunnskapstest 3
Kunnskapstestene er korte individuelle tester som skal besvares digitalt innenfor oppgitt frist i Canvas.
Formålet med arbeidskravene er å fremme progresjon i lesing av pensum og i arbeidet med å oppnå forventet læringsutbytte i emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere testen på nytt én gang innen ny angitt frist.
Sensorordning
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.