EPN

RAD1200 Anatomi og fysiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy and Physiology
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Anatomifaget beskriver hvordan menneskekroppen er bygget opp og fysiologien hvordan den fungerer. Emnet er grunnstenen i radiografien og er grunnlaget for emner som kommer senere i utdanningen. Anatomi og fysiologi er essensiell for faglig forsvarlig yrkesutøvelse.

Kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av bildediagnostiske metoder. Kunnskap i fysiologi er viktig for utførelse av dynamiske undersøkelser som CT, MR, PET og ulike intervensjonsprosedyrer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare grunnleggende biokjemiske prosesser på celleplan og se dem i sammenheng med fysiologiske prosesser i kroppens organer

  • kan forklareskjelett- og muskelsystemets anatomiske oppbygging

  • kan forklare oppbygging av celler, vev, organer og organsystemer

  • kjenner til sansenes- og  forplantingssystemets  anatomi og fysiologi

  • kan forklare fysiologiske prosesser i fordøyelses- og nervesystemet

  • kan gjøre rede for de fysiologiske prosesser i sirkulasjonssystemet

  • kan gjøre rede for de fysiologiske prosesser i respirasjonssystemet

  • kan gjøre rede for fysiologiske prosesser i nyrer og urinveier

  • kan forklare de endokrine organer

  • kan beskrive kroppens bevegelser, akser, plan og retninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike organer og strukturer

  • palpere ulike knokler og ledd

  • anvende norsk og latinsk fagterminologi

Generell kompetanse

  • anvende kunnskap i anatomi og fysiologi på praktiske og teoretiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper med oppgaver og øvelser i palpering. Store deler av forelesningene er filmet og ligger på studiets nettsider.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten:

  • ha deltatt på minimum 80% på alle seminarer

  • bestått en digital flervalgstest (inntil 60 min) med 70% riktig besvart. Her gis det to forsøk

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Vurderingsuttrykk: Midtveistesten må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Kari Gerhardsen Vikestad