EPN

RABPRA3 Bildediagnostisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er et praksisemne som bygger videre på kunnskaper og ferdigheter studenten har tilegnet seg fra tidligere praksisperioder. Studenten skal videreutvikle kompetanse innen CT, MR og konvensjonell røntgen, og det forventes høy grad av selvstendighet. Det er i tillegg aktuelt med praksis i et eller flere av følgende tema, intervensjonsradiografi, barneradiografi, nukleærmedisin og mammografi.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse: 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • vurdere fremstilling av normalanatomi og vanlig forekommende patologi ved aktuelle bildediagnostiske undersøkelser
  • planlegge, forberede og gjennomføre enkle CT- og MR undersøkelser, og delta ved andre bildediagnostiske undersøkelser og behandling
  • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for thorax- og skjelettundersøkelser
  • vurdere krav til bildekvalitet knyttet til indikasjoner for røntgen-, CT- og MR-undersøkelser
  • innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasienten ved administrering av medikamenter og kontrastmidler selvstendig

Generell kompetanse  

Studenten kan 

  • anvende og reflektere over avdelingens rutiner for å ivareta pasientsikkerhet
  • anvende hygieniske retningslinjer og sterile prosedyrer for å forhindre smittespredning på et selvstendig grunnlag
  • diskutere bildekriterier og vurdere bildekvalitet
  • anvende og praktisere yrkesetiske retningslinjer og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelsen
  • anvende tilpasset kommunikasjon, pasientomsorg og risikovurdering i forhold til den enkelte pasient og pårørende
  • forstå hvilke forventninger og forpliktelser som inngår i tverrfaglig samarbeid
  • ha forståelse for sikker strålebruk og optimalisering

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent: 

  • minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis
  • individuelt muntlig fremlegg ved midtvurdering, etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

For å kunne gi en vurdering av studenten kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått- ikke bestått

Sensorordning

Midt -og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Emneoverlapp

2 studiepoeng overlapp med RADPRA2 og 18 studiepoeng overlapp med RADPRA4.